Kønsroller og kvindekamp fra Elisabeth Grundtvig til Sofie Linde
Heart Made Management ©
Kvinders rettigheder, rolle, krop og seksualitet har været til diskussion på tværs af klasse og politisk ståsted gennem århundreder. Hvad er en kvinde, hvad gør en kvinde, og hvad må en kvinde, er nogle af de spørgsmål, der har været til forhandling i familien, på arbejdsmarkedet og i samfundet. Spørgsmålet er fortsat aktuelt i 2022, hvor kvindekampen indtager nye arenaer og tager fat på tidens kønnede udfordringer som fx moderskab, barsel, ligeløn i kvindefag, nydansk kvindekamp og sexisme.
I samarbejde med Golden Days sætter vi fokus på kønsroller og kvindekamp ved at lave et kronologisk snit gennem de taler i samlingen, der forholder sig til de mange spørgsmål og dilemmaer, der er blevet rejst af og om kvinder i tidens løb: Hvem skal bestemme over kvinders kroppe? Har kvinder samme seksuelle drift som mænd? Er det kvinders natur at gå hjemme? Er kvinder mindre intelligente end mænd? Hvem har ansvaret for, at vi får ligestilling? Og hvordan kan moderskabet og familielivet forenes med kvindeforkæmpernes ønske om frigørelse? Kønsroller diskuteres nemlig ofte ud fra kvindens krop: Lyst, sex og reproduktion bliver i høj grad brugt til at argumentere for eller imod kvindens stilling i familien og samfundet.
Talerne giver et indblik i, hvordan kvinder og kønsroller er blevet diskuteret gennem tiden; fra Elisabeth Grundtvigs indspark i sædelighedsfejden, over 70’ernes rødstrømpebevægelse med Karen Sybergs svidende kritik af patriarkatet og frem til Tessas nytårstale 2021, hvor hun sætter fokus på sexisme på de sociale medier.
TEST DIN VIDEN om kvindesagens formødre, historiske mærkesager og landvindinger i Danske Talers quiz her:
QUEENS QUIZHvis du er interesseret i flere taler, der sætter ord på kvindekamp, kønsroller og krop, kan du søge i samlingen på kvindesag, 8. marts, valgret, køn eller ligestilling, hvor du blandt andet kan finde taler holdt i forbindelse med indførelsen af kvinders stemmeret i 1915 og nyere taler, der sparker døren ind til kvindekampen anno 2022.
I sidste halvdel af 1800-tallet tog Elisabeth Grundtvig ordet i den debat, der kaldes sædelighedsfejden. Debatten handlede om datidens forskellige normer for mænd og kvinders seksuelle opførsel. Hvor det blev forventet af kvinder, at de skulle være jomfruer før ægteskab, var der anderledes frie tøjler for mænd. På samme måde skulle de gifte kvinder være tro, mens det var accepteret, at mænd havde elskerinder. Debatten rasede mellem en gruppe fritænkere, der mente, at kvinder skulle være mere villige til at indgå uforpligtende seksuelle relationer, og repræsentanter fra borgerskabet, der – ligesom Elisabeth Grundtvig – argumenterede for, at hvis kvinder kunne styre deres drifter, kunne mænd også. Med andre ord: seksuel ligestilling mellem mænd og kvinder.
»Kvinderne kan blive som Mænd, og Mændene kan blive som Kvinder. Hvilken Lighed er det, vi ønsker?«
Marie Christensen var ukuelig i kampen for kvindeligt tyendes rettigheder, de de var dobbelt udsatte: De var særligt udsatte, da de boede hos deres arbejdsgivere, og de var dækket af Tyendeloven, der stillede dem meget ringe, i stedet for af de love, der gjaldt andre arbejdere. I denne tale i Bramminge opremser Christensen først kvindens udsatte position i samfundet, inden hun kommer med eksempler på kvindelige tjenestepigers yderligere udsatte position. Til slut kritiserer hun, at Tyendeloven er igang med at blive revideret – det er ikke godt nok, den må ophæves!
»Det gælder om at faa Mændene til at kaste deres Egoisme af og erkende, at Mand og Kvinde er halvt om Byrde og Rettigheder.«
I 1924 rejste forfatteren Thit Jensen rundt med sit foredrag Frivilligt Moderskab, hvor hun argumenterede for, at prævention skulle være lovligt og tilgængeligt, så kvinder selv kunne bestemme, hvor mange børn de ville føde. Foredraget blev anset som dybt umoralsk og blev mødt med spot og hån, men det var vanvittigt populært – mange kvinder blev nemlig ødelagt af de konstante graviditeter og fødsler.
»Der staar en levende solidarisk Protest i vor Tids Kvinder, de vil ikke føde flere Børn end de kan se Udkomme for; og de vil ikke føde Børn med en utro Ægtefælle.«
Efter de “5 onde Aar” i 2. verdenskrig var kvinderne på vej ud på arbejdsmarkedet. Politiker Lis Groes forudser i sin tale fra 1946 de konfliktpunkter, der uværgerligt opstår, når kvinder skal ud på arbejdsmarkedet på lige fod med mændene. Hvad med “Barselshvile”? Hvad med hvile i det hele taget, når fremtidens kvinde skal være ansvarlig for både hjem, børn og arbejdsplads: “Alt for mange Kvinder lever under et saadant Arbejdspres, at det er umuligt for hende at holde øjnene oppe om Aftenen.”
Lis Groes var en fremtrædende socialdemokratisk politiker og bl.a. handelsminister i 1950’erne
»Skal vi Kvinder da fortsat udgøre en Reserve, der først skal tages i Brug, naar Fædrelandet er i fare? Skal vi Kvinder ikke have Ret som andre til frit at vælge, hvor vi ønsker vort Erhverv?«
I 1970’erne blev kønsrollerne i familien og samfundet heftigt diskuteret. Ved en immatrikulationsfest på Københavns Universitet i 1970 erobrede rødstrømpen Karen Syberg talerstolen. Her leverede hun en ætsende kritik af datidens kønsrollemønstre og deres indflydelse på kvindelige studerendes fremtidsudsigter. I talen opfordrede hun – dybt sarkastisk – kvinder til at holde kæft og give op på deres drømme.
»Og det bedste, I kan gøre, er at sætte jer ned og lytte. Se ud, som om I forstår, hvad mændene siger. Lyt og nik bekræftende og HOLD KÆFT.«
I samme periode holdt forfatteren Suzanne Brøgger en tale, hvor hun pegede pilen indad. Hendes pointe var, at kvinder er for bange og for magelige til at gøre op med kernefamilie og kønsroller, og at de fleste lever det, som Brøgger kalder “uerotiske og uinteressante liv”. Det kan kvinderne kun takke sig selv for. For at blive lykkelig må man turde involvere sig i samfundet.
»Kvinderne undertrykker sig selv af den ældgamle frygt for at komme til at stå alene og være uden en mand.«
Den største fejring af Kvindernes Kampdag i Danmark er i de sidste par år foregået på Vega, hvor Kvinfo har afholdt 8. marts-fester. I 2018 holdt den nyligt tiltrådte direktør Henriette Laursen tale, hvor hun forsvarede #MeToo-bevægelsen. Her fremhævede hun, hvordan hashtagget har givet kvinder over hele jorden mulighed for og mod til at fortælle deres historier, og at kvinderne rent faktisk er blevet hørt af magthaverne og har fået deres vilkår forbedret.
»Jeg tror, man kan sige, at #Metoo har blotlagt en indgroet sexistisk kultur, som vi mere end nogensinde har potentiale til at forandre.«
I 2019 overrakte magasinet ELLE prisen Årets Kvinde til forfatteren Sara Omar. Her holdt hun en utraditionel takketale med mange politiske elementer. Det glitrende modepublikum blev bl.a. opfordret til at se ud over egen pudrede næsetip og gøre noget ved kvindeundertrykkelsen i minoritetsmiljøer i Danmark.
»I 2005 blev en 18-årig kvinde frarøvet livet af hendes storebror på Slagelse station. Dette var prisen, hun betalte, for selv at vælge sit livs kærlighed uden familiens accept.«
Da Sofie Linde i august 2020 var vært for Zulu Comedy Galla, holdt hun en tale, hvor hun satte ord på en grænseoverskridende episode til en julefrokost i DR. Talen sparkede liv i en ellers hendøende MeToo-debat, som blev startskuddet til et opgør med sexisme, udnyttelse af magtpositioner og grænseoverskridende adfærd i mediebranchen, den politiske verden og andre hjørner af arbejdsmarkedet.
»"den bedst betalte kvinde”? Det er da ligemeget. Det er da det samme som at være verdens højeste dværg. Den drukner da lynhurtigt.«
Da rapperen Tessa blev inviteret til at holde en nytårstale i programmet Deadline på DR2, greb hun muligheden for at sætte fokus på kvindesyn og generationskløften mellem de unge, der lever en stor del af deres liv på sociale medier, og deres forældre og lærere, der ikke forstår eller aner, hvad der foregår bag skærmene.
»Din teenager … dit barns … identitet skabes i høj grad online. Anerkend det, tag det alvorligt, og spørg ind til det.«
I anledning af Kvindernes internationale kampdag 2021 holdt Caroline Holdflod Nørgaard en brandtale om ligestilling og sexisme på arbejdspladser. Talen blev holdt på FH’s (Fagbevægelsens Hovedorganisation) digitale 8. marts-fest, hvor Nørgaard, der er Forperson for Lærerstuderendes Landskreds, repræsenterede de unge i FH.