Undervisning

Med lov og taler skal land bygges

Dette undervisningsforløb sætter fokus på grundlovens historie og betydning for udviklingen af det danske demokrati.

Via en række taler fra samlingen udrulles grundlovens mærkedage og væsentligste principper og nyere taleeksempler illustrerer, hvordan grundloven til stadighed bruges af forskellige offentlige stemmer til at sætte vores samtid i perspektiv.

Læs mere

Talebattle: argumentation og gendrivelse

Dette forløb bygger videre på undervisningsforløbet om argumentation ved at stille skarpt på kunsten af gendrive.

Via en række eksempler fra samlingen, der illustrerer, hvordan talere gendriver deres modparts synspunkter, trænes eleverne først i at identificere, hvordan en taler kan gøre sig immun over for oplagte modargumenter. Klassen afholder dernæst en talebattle, hvor de i grupper skal øve sig på at gendrive deres modparts synspunkter.

Læs mere

Argumentation

Dette forløb stiller skarpt på argumentation som sproglig kunstart og dykker ned i det gode arguments tre dele: påstand, belæg og hjemmel.

Via en række eksempler fra samlingen trænes eleverne i at identificere, hvordan et godt argument skrues sammen. Forløbet afsluttes med en praktisk øvelse, hvor eleverne selv skal prøve kræfter med at fremføre et godt argument for en sag.

Læs mere

Stil

Med udgangspunkt i Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla 2020 stiller dette forløb skarpt på stil, altså de sproglige valg, taleren tager, og som sammen med argumentationen er med til at gøre en tale overbevisende for et bestemt publikum.

Eleverne skal analysere Sofie Lindes tale for at finde stilelementer og stiltræk og dernæst  øve deres kendskab til figurer og troper i en quiz, inden de selv skal prøve kræfter med stilfulde minitaler.

Læs mere

Frisind og porno

Med udgangspunkt i Julie Rokkjær Birchs tale ved åbningen af udstillingen Art & Porn på Charlottenborg Kunsthal fra 2019 sætter dette undervisningsforløb fokus på porno, frisind og måden, vi opfatter kvinder og mænds seksualitet på.

Læs mere

“Rigtige mænd” og “rigtige kvinder”

Med udgangspunkt i Tessas nytårstale ved årskiftet 2020/21 og Anders Haahr Rasmussens radiotale i anledning af Mændenes International Kampdag 2019 stiller vi i dette undervisningsforløb skarpt på kønsroller og forestillinger om “rigtige” mænd og “rigtige” kvinder.

Læs mere
Vi bruger cookies for at forbedre oplevelsen på hjemmesiden.