Undervisning
Taleværksted: Hold en tale om håb
Et undervisningsforløb i praktisk taleskrivning med udgangspunkt i historiske taler fra Skamlingsbanken og nyere taler fra samlingen. Eleverne skal i løbet af undervisningen skrive og holde en tale. Forløbet indeholder både analysearbejde, praktisk skrive- og revisionsarbejde, feedback, argumentationslære, stilfigurer mm.
Læs mereKrigens sprog
Lige nu bliver der holdt rigtigt mange taler om krigen i Ukraine. Men hvad er det, der bliver sagt? Hvad fortæller talerne om taleholderne? Hvordan oplever DU talerne?
Ord kan skabe fred og virke decideret helende. Ord kan også rive op og flå i stykker. Krigens sprog kan virke voldsomt på os som mennesker, og det kan hjælpe at analysere talerne og reflektere over dem i fællesskab. Det handler dette undervisningsforløb om.
Læs mereUnge klimastemmer
Greta Thunberg har braget igennem lydmuren med sine taler om de klimaudfordringer, verdens unge har fået i vuggegave. Danske unge tager også ordet i klimaet tjeneste. Dette forløb sætter fokus på unges talesituation i den aktuelle klimadebat.
Læs mereAppelformerne
Dette forløb er målrettet brugen af de tre appelformer: etos, patos og logos.
Begreberne præsenteres både som analyseredskaber til at gennemskue offentlig argumentation og som virkemidler til selv at skrive effektfulde taler.
Læs mereMed lov og taler skal land bygges
Via en række historiske taler fra samlingen udrulles grundlovens mærkedage og væsentligste principper. Nyere taleeksempler illustrerer, hvordan grundloven til stadighed bruges af forskellige offentlige stemmer til at sætte vores samtid i perspektiv.
Læs mereTalebattle: argumentation og gendrivelse
I dette forløb, der bygger videre på forløbet om argumentation, trænes eleverne først i at identificere gendrivelser i andres taler og afholder dernæst en talebattle, hvor de i grupper gendriver hinandens pointer.
Læs mereArgumentation
Her præsenteres eleverne for det gode arguments tre dele: påstand, belæg og hjemmel.
Via en række eksempler fra samlingen trænes eleverne i at identificere gode argumenter, inden de selv skal prøve kræfter med at fremføre gode argumenter for en sag.
Læs mereFrisind og porno
Med udgangspunkt i Julie Rokkjær Birchs tale ved åbningen af udstillingen Art & Porn på Charlottenborg Kunsthal fra 2019 sætter dette undervisningsforløb fokus på porno, frisind og måden, vi opfatter kvinder og mænds seksualitet på.
Læs mere“Rigtige mænd” og “rigtige kvinder”
Med udgangspunkt i Tessas nytårstale ved årskiftet 2020/21 og Anders Haahr Rasmussens radiotale i anledning af Mændenes International Kampdag 2019 stiller vi i dette undervisningsforløb skarpt på kønsroller og forestillinger om “rigtige” mænd og “rigtige” kvinder.
Læs mere