Frisind og porno
I Fælles Mål for Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab står der, at “Eleverne skal beskæftige sig med egne og andres erfaringer og undren i emnet for at medvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre.”
Denne indsigt i andres erfaringer og undren finder vi netop i taler, der som genre udspringer af talerens behov for at ytre sit syn på verden og derigennem opretholde eller ændre status quo.
Opgaven tager udgangspunkt i Julie Rokkjær Birchs tale ved åbningen af udstillingen Art & Porn på Charlottenborg Kunsthal fra 2019, som du finder længere nede på siden og ude i højre kolonne.
Analysespørgsmål til eleverne
- Hvordan ser Julie Rokkjær Birch “frisindet” i dag? Find citater fra teksten.
- Hvordan sammenligner hun nutidens frisind med gamle dages moral? Find citater fra teksten.
- Hvordan påvirker kunst og porno i det offentlige rum måden, vi opfatter kvinder og mænds seksualitet på, ifølge Julie Rokkjær Birch? Find citater fra teksten.
Forslag til diskussion på klassen
- Synes du, at porno er frisind?
- Hvilke syn på kønnenes seksualitet udtrykker den porno, du ser?
- Hvilke syn på kønnenes seksualitet udtrykker den kunst, du ser?
- Er det godt, at pornoen blev lovlig i Danmark?
- Hvad er forskellen mellem porno og kunst? Fx erotisk litteratur eller malerier af nøgne mennesker?
Forslag til debatøvelse
- Den ene halvdel af klassen forbereder hver en tale, hvor de argumenterer for, at porno kan have positive følger. Den anden halvdel af klassen forbereder hver en tale, hvor de argumentere for, at porno kan have negative følger. Talerne må maks. vare 3 min. og skal indeholde 2 argumenter og en gendrivelse.
- Eleverne holder skiftevis deres for-taler og imod-taler over Zoom eller Teams. Alternativt kan de optages på video eller indtales på telefonens diktafon.
PRAKTISK
Opgaven tager 1-2 lektioner og er målrettet elever i udskolingen.
Du finder talen her:
Julie Rokkjær Birchs tale ved åbningen af udstillingen Art & Porn på Charlottenborg Kunsthal fra 2019
FÆLLES MÅL EFTER 9. KLASSE
“Eleverne skal beskæftige sig med egne og andres erfaringer og undren i emnet for at medvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre.”
LÆRINGSMÅL EFTER 9. KLASSE
– Eleven kan analysere køn, krop og seksualitet i samtidigt og historisk perspektiv.
– Eleven har viden om kulturelle og sociale normer og idealer for køn, krop og seksualitet.
Forslag til perspektiverende taler
PORNO I REKLAMER: I sin tale til kulturnat 2004 argumenterer Anne Baastrup fra SF imod den kommercielle brug af kvindekroppen.
FORSVARSTALE FOR BLOD: I 1922 udgav digteren Rudolf Broby-Johansen digtsamling BLOD, hvor han skrev om de dårlige forhold for prostituerede og fattige og bl.a. malende beskrev en ulovlig abort. Han blev anklaget for “utugtighed”, og i retten holdt han sin berømte forsvarstale for BLOD.