"Rigtige mænd" og "rigtige kvinder"
I Fælles Mål for Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab står der, at “Eleverne skal beskæftige sig med egne og andres erfaringer og undren i emnet for at medvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre.”
Denne indsigt i andres erfaringer og undren finder vi netop i taler, der som genre udspringer af talerens behov for at ytre sit syn på verden og derigennem opretholde eller ændre status quo.
Opgaven tager udgangspunkt i Anders Haahr Rasmussens radiotale i anledning af Mændenes Internationale Kampdag 2019 og Tessas nytårstale 2021. Du finder links til talerne nederst på siden og ude i højre kolonne.
Analysespørgsmål til eleverne
- Hvilke forestillinger om “rigtige mænd” følte Anders Haahr Rasmussen, at han skulle leve op til, da han var ung? Find citater fra teksten.
- Hvor stammer forestillingerne om “rigtige mænd” fra ifølge Anders Haahr Rasmussen? Find citater fra teksten.
- Hvad er hans opfordring til mænd i dag? Find citater fra teksten.
- Hvilke forestillinger om “rigtige kvinder” ligger bag den kritik, Tessa modtager fra haters? Find citater fra teksten.
- Hvad for en grundlæggende opfattelse stammer forestillingerne fra ifølge Tessa? Find citater fra teksten.
- Hvad er Tessas opfordring til forældre i dag? Find citater fra teksten.
Forslag til diskussion på klassen
- Genkender du de forestillinger om “rigtige mænd” og “rigtige kvinder”, som Anders Haahr Rasmussen og Tessa taler om?
- Har du selv oplevet, at du ikke passer ind i andres forestillinger om “rigtige mænd” og “rigtige kvinder”?
- Hvad er de positive følger ved denne type forestillinger?
- Hvad er det negative følger ved denne type forestillinger?
Opgave til eleverne i at holde tale
Du skal forberede en tale om forventninger til mænd og kvinders seksualitet og opførsel. Talen skal indeholde:
- En præsentation af dig selv for dit publikum,
- En historie/oplevelse fra dit liv om forventninger til mænd og kvinders seksualitet (positiv eller negativ),
- En forklaring af pointen med din historie/oplevelse,
- Forslag til, hvad dit publikum kan gøre for at ændre på det negative/være med til at styrke det positive.
Find et godt sted at holde talen, og optag den på video. Alternativt kan du indtale den på telefonens diktafon.
PRAKTISK
Opgaven tager 2-3 lektioner og er målrettet elever i udskolingen.
Du finder talerne her:
Anders Haahr Rasmussens radiotale i anledning af Mændenes Internationale Kampdag 2019
Tessas nytårstale 2021
FÆLLES MÅL EFTER 9. KLASSE
“Eleven kan vurdere normer og rettigheder for krop, køn og seksualitet i et samfundsmæssigt perspektiv.”
LÆRINGSMÅL EFTER 9. KLASSE
– Eleven kan analysere køn, krop og seksualitet i samtidigt og historisk perspektiv.
– Eleven har viden om kulturelle og sociale normer og idealer for køn, krop og seksualitet.
Forslag til perspektiverende taler
KVINDEFAG OG MANDEFAG: Mette Schak Dahlmanns grundlovstale 2020, hvor hun fortæller om udfordringerne ved at være kvindelig murer.
SÆDELIGHEDSFEJDEN; KYSKHED FRA BEGGE KØN: Elisabeth Grundtvigs foredrag ved forhandling i Dansk Kvindesamfund 1887, hvor hun, som en del af sædelighedsfejden, argumenterer for, at det krav om kyskhed, man stillede til kvinderne, også skulle gælde for mændene.