Skip to content

Folketingets åbningsgudstjeneste

På billedet ses Christiansborgs Slotskirke, hvor Folketingets åbningsgudstjeneste afholdes. 
Foto: Axel Johansen/Wikimedia Commons
På billedet ses Christiansborgs Slotskirke, hvor Folketingets åbningsgudstjeneste afholdes. 

En helt særlig gudstjeneste

I forbindelse med Folketingets åbning den første tirsdag i oktober afholdes hvert år åbningsgudstjeneste i Christiansborgs Slotskirke. Siden Rigsdagen (navnet på det danske parlament fra 1849-1953) indledte sit første møde i januar 1850, har der været afholdt åbningsgudstjenester. 

Det er den siddende Kirkeminister, der udvælger præsten, som skal prædike. Og gennem tiden har mange indflydelsesrige præster besteget prædikestolen på denne mærkedag, blandt andre J.P. Mynster, N.F.S. Grundtvig, Hans Fuglsang-Damgaard, P.G. Lindhardt, Erik Norman Svendsen og Kathrine Lilleør. 

Må en prædiken være politisk?
Siden 1850’erne har gudstjenesten ved Rigsdagens – og siden Folketingets – åbning været omdiskuteret, og både valg af prædikant og selve prædikenen har været anledning til en debat om forholdet mellem kirke og stat, mellem politik og religion. 

For må en præst overhovedet være politisk? Og har netop præsten ikke en særlig pligt til at sige sin mening, hvis hun eller han synes, at politikerne handler i strid med nogle grundlæggende principper eller den kristne etik?

Den barmhjertige somalier
I nyere tid har blandt andre Peter Fischer-Møller gjort sig bemærket, da han i sin prædiken i 2010 nyfortolkede Lignelsen om den barmhjertige samaritaner1 ved at lade en somalisk asylsøger optræde i rollen som samaritaneren, som hjælper en uskyldig mand, der er blevet overfaldet: 
Først kom en præst forbi og derefter et folketingsmedlem. Begge havde gevaldig travlt. Lidt efter kom en somalisk asylsøger forbi. Han stoppede op og tog sig af den overfaldne, behandlede hans sår, førte ham til nærmeste logi, betalte for ham.
Ved at genfortælle historien med en somalisk asylsøger og et folketingsmedlem i hovedrollerne sætter Fischer-Møller den bibelske fortælling ind i 2010'ernes politiske kontekst, og det er ikke svært at tolke det som en kritik af den daværende flygtningepolitik.

Men da det både er et folketingsmedlem og en præst, der underlader at hjælpe den overfaldne mand, kan det tolkes som om kritikken også er rette mod kirken og Fischer-Møller selv, og genfortællingen i prædikenen skal måske minde alle om, at man bør behandle andre mennesker - éns næste - med respekt og barmhjertighed.       

***

Dyk ned i vores samling af prædikener fra Folketingets åbningsgudstjeneste herunder.