Lær at bruge trojanske talheste af talentfulde teenagere
”12, 10, 7, 4, 02, 00, -3. Jeg må være ærlig at sige, at jeg har defineret mig selv ud fra en liste af tal – og kommer desværre stadigvæk til det”.
Sådan indleder gymnasieeleven Lisa Nygaard sin stærkt kritiske tale om karaktersystemet i Danmark.
Og tal i taler behøver faktisk ikke at være kedelige. De kan rumme følelser - og det kan faktisk være enormt effektivt at indlede en tale med dem.
Danske talers kulturformidler Nis Vraasø har skrevet en lille analyse om trojanske talheste med tre gode eksempler fra unge talere fra de danske talefester. I vores projekt Nordisk Talefest arbejder elever fra ungdomsuddannelserne i Danmark, Norge og Sverige med taler i undervisningen - og prøver siden kræfter med et stort publikum til talefester i hele landet. En af dem var Lisa Nygaard fra Sct. Knuds Gymnasium.
Læs hele analysen om trojanske talheste på Kforum her.
Og læs mere om Nordisk Talefest her.
Sådan indleder gymnasieeleven Lisa Nygaard sin stærkt kritiske tale om karaktersystemet i Danmark.
Og tal i taler behøver faktisk ikke at være kedelige. De kan rumme følelser - og det kan faktisk være enormt effektivt at indlede en tale med dem.
Danske talers kulturformidler Nis Vraasø har skrevet en lille analyse om trojanske talheste med tre gode eksempler fra unge talere fra de danske talefester. I vores projekt Nordisk Talefest arbejder elever fra ungdomsuddannelserne i Danmark, Norge og Sverige med taler i undervisningen - og prøver siden kræfter med et stort publikum til talefester i hele landet. En af dem var Lisa Nygaard fra Sct. Knuds Gymnasium.
Læs hele analysen om trojanske talheste på Kforum her.
Og læs mere om Nordisk Talefest her.