Skip to content

Hans Svanes første prædiken over de af Frederik d. 3 forordnede bededage

Om

Taler

Hans Svane
Ærkebiskop

Dato

Omstændigheder

Prædikentekst:

Daniels Bog kapitel 9, vers 5-6.

Denne prædiken er den første af de tre bededagsprædikener Svane holdt i Danmark. Han holdt yderligere tre i Norge i samme forbindelse i juli samme år.

Tale

De hellige GUds Ord / som paa den første almindelig Bede- oc Bedrings-Dag skulle fremsættis / oc ved Guds Aands naadige Bistand forklaris / beskriffver os Propheten Daniel udi hans Bogs Niende Capitel / udi det femte oc siette Vers / med effterfølgende Ord.  
I hafve syndet / oc giort Vret / oc haffve været ugudelige / oc været gienstridige / oc vi ere bortvigede fra dine Bud oc fra din Ret.  
Oc vi lydde icke dine Tienere Propheterne / som talede i dit Naffn / til vore Konger / vore Fyrster / vore Fædre / oc til alt Folcket udi Landet.

Indgang. 
Salomon den viseste iblant alle Mennisker / gifver os en megit herlig Advarsel / hvorledis vi os skulle staa oc skicke / naar vi af Synden oss verjlis / at vi i Steden for den fortiente Straff / hvilcken er Syndsens Sold / maa bekomme Guds Naadis Gaffve / som er det ævige Liff. Saaledis taler her om Salomon udi Ordsprockens Bog: Den som skiuler sine Offvertrædelser / skal icke haffve Lycke: Men hvo som bekiender oc forlader dem / hand skal faa Barmhiertighed. Menniskerne som i Begyndelsen lignede Gud / effterat de formedelst Synden ere bleffne Gud u-lige / udi deris daarlige concepter ligner GUD ved det / som er Gud gandske u-ligt. 
Adam, saalenge hand vaar GUD lig / viste hand grandgiffvligen nock / hvad Gud vaar / hvorfor hand oc u-besindiglig tracktet effter at være Gud fuldkommeligen lig; men der hand sig imod Gud haffde for seet / oc hand til sin Blussel at see / haffde bekommet aabne Øjne / indbilder hand sig / at Gud derimod haffde ingen Øyen / oc derfor imod Guds Tilkommelse skiuler sig iblant Træerne i Haffven. Cain gaar videre fort i sine daarlige Tancker / oc formeener at Gud haffde hvercken Øyen at see med / eller hender at slaa med; Hvorfor der hand aff Gud tilspørgis / hvor Abel hans Broder monne være? Svarer hand meget troszig: Jeg veed det icke / skal jeg tage vare paa min Broder? 
Jonas, endog hand vaar en Guds Prophete / dog alligevel indbilder hand sig daarligen / at Gud / haffde hand endskiønt Øyne / saa vaare de dog kiødelige / oc saa icke langt; Hafde hand Hænder / da vaare de dog ickun korte / oc kunde icke strecke sig ret vit; men at hand skulle haffve Fødder / kunde hand sig icke offvertale / hvorfor hand med Flucten formeener sin V-lydigheds Straff at kunde undvjge.  
I ligemaader er det beskaffet med de Mennisker / hvilcke / naar de haffve syndet / ere de icke saa meget omhyggelige Synden for Gud med sand Anger oc ruelse at bekiende / som for Menniskene at skiule: Thi i det de meere undseer sig for Menniskene end for Gud / giffver de dermed tilkiende / at de haffve de samme Tancker om den Himmelske Gud / som Elias haffde om de Sidoniers Affgud Baal, hvilcken hand saaledis beskriffver / talendis til dens Præster: Raaber høyt / thi hand er een Gud / hand sidder i Tancker / eller haffver at skaffe / eller hand er vandrit / eller kand vel skee / hand sofver / at hand kand opveckis: 
Oc at de ere iblant deris Tal / hvilcke Propheten Esaias truer / sigendis: Vee dem som sencke sig dybt ned fra HErren / at skiule deris Anslag / oc hvis Gierninger ere i Mørcke / oc sige / hvo seer os? Oc hvo kiender os? Sandelig / dersom slige Mennisker sig kunde indbilde / at der er intet Creatur usiunligt for Guds Ansict; Men allesammen blotte oc aabebare for has øyne / Saa oc / at hand fører til Liuset det som er skiult i Mørcket / oc aabenbarer Hierternis Raad; da skulle de icke saa meget sig derpaa beflitte / deris Synder for Menniskerne at skiule / som GUDS retfærdige Straff ved ydmyg Bekiendelse / samt Lifs oc Leffnettz Forbedring at forekomme. Achan, der hand haffde staalit den kostelige Babyloniske Kaabe / samt 200. Seckel Sølff / oc en Guld-Tunge; Da skiuler hand det i Jorden; meere fryctendis for Josva oc Israels Børn /. end for GUDS Forbud oc Vrede.  
At Hoorkarlens Øyen / som Job taler / varer paa Tusmørcket: At hand sætter sig mumme Ansict paa: At hand i Mørcket bryder ind i Husene / det skeer aff ingen anden Aarsag / end fordi hand formeener hans onde Gierninger da best at kunde skiulis.  
David / som ellers vaar een meget gudfryctig Konge / hand iligemaade meere undseer sig for Menniskene end for GUD / idet hand legger een groff Synd til en anden / nemlig Mord til Hoor / formeenendis den eene med den anden at kunde skiulis. Saa det i Gierningen her seeis / det oc daglig Forfarenhed giffver klarlig tilkiende / udi Sandhed saaledis at forholde sig / som Sandheden selff siger hos Evangelisten Johannem.  
Hver som giør ilde hader Liuset / oc kommer icke til Liuset / at hans Gierninger skulle icke straffes. Hvorfor oc alle slige onde Træers raadne Fructer kaldis Mørckhedsens ufructsommelige Gierninger. Oc endog slige Offvertrædelser / (hvilcke til den Ende i Mørck oc Molm begaais / at de icke skulle bliffve for Menniskene aabenbarede oc aff Øffrigheden straffede) tit oc offte her i Verden bliffver u straffet formedelst de icke kommer for Dagen; Dog alligevel er det saa langt fra / at saadan skiul slige Mørckhedens Gierninger / enten for den alvidende GUds Øyne kand skiule / eller for Straffen befri / at de omsider for dette Skiul oc Mørcke de her i Verden saa meget elsker / haffver at forvente et andet udvortis Mørcke / hvor stedtze skal være Graad oc Tændergnidsel.  
Vil vi derfor icke alleeniste undgaa saadan ulycke / men endoc saa Barmhiertighed / da maa vi icke omgaais i Mørckhed / effter Apostelen S. Hansis Formaning / eller som Salomon her raader / skiuler voris Ofvertrædelser / naar vi os imod Gud oc vor Neste forseet hafver / men vi skulle denne betimeligen bekiede oc forlade.  
Thi ligesom ingen Forladelse for den som synder er at forvente / saalenge hand Synden icke fortryder; oc ingen Fortrydelse hos den findis / hvilcken icke saameget stræber oc stunder effter Synden at bortrydde / som at skiule: Saa kand mand oc med Salomon fornuffteligen slutte / hvad de Pharisæer sig haffve at forvente / hvilcke ligesom kalckede Graffve siunis deilige udvortis / men inden til ere fulde aff døde Been / oc all u-reenhed. Dersom det er hos Menniskerne en stor Vederstyggelighed at haffve tvende Tunger i en Mund / det er / dølle andet i Hiertet end det mand med Ordene monne udsige; Hvorledis skulle den alvidende GUD holde dennem u-skyldige / hvilcke under Faareklæder Vissven monne skiule? Skulde I stiæle / siger GUD selff hos Jeremiam, Sla ihiel / oc bedriffve Hoor / oc svære falskeligen / oc giffve Røgelse for Baal / oc følge effter fremmede Guder som I icke kiende: Oc I komme dog oc staar for mig i dette Huus / som er kaldet effter mit Naffn oc sige: Vi ere fri at giøre alle disse Vederstygeligheder.  
Oc udi det andet Cap. Om du end vilde toe dig med Salpeter / oc at tage dig megen Sæbe / da er dog din Misgierning beseiglet for mig / siger den HERRE HERRE. Ligesom derfor saadanne vandløse Styer fører ingen Lycke med sig; Saa tuertimod haffve de Barmhiertighed hos Gud at formode / hvilcke deris begange Forseelser opricteligen bekiender. Thi det staar u-ryggelig fast / som S. Hans siger: dersom vi sige at vi haffve icke Synd / da forføre vi os selff oc Sandheden er icke i os: Dersom vi bekiende vore Synder / da er Gud tro oc retfærdig / oc hand forlader os Synderne / oc vil rense os aff all V-retfærdighed.  
Der David beflittede sig paa / at skiule sine Synder / bleffue de icke alleeniste aff GUD aabenbarede: men hand ocsaa maatte høre: Du giorde det i Løndom / men jeg vil giøre det for all Israel / oc for Solen: Men saa tilig David bekiende sine Synder oc sagde: Jeg haffver syndet imod HERren / strax sigis hannem af Nathan paa HERRENS Vegne: HErren haffver borttaget dine Synder / du skalt icke døe.  
Det fører David sig til Gemytte sigendis til sin GUD udi Psalmen. 
Der jeg vilde det tie / da vansmectede mine Been ved min Hylen hver Dag: Thi din Haand vaar Dag oc Nat svar paa mig / at min Vedste bleff forvandlit til Sommerens Tyrcke Sela. Thi bekiender jeg mine Synder for dig / oc skiuler icke mine Misgiernigner. Jeg sagde: Jeg vil bekiende mine Ofvertrædelser mod mig for HErren / oc du forlodst mig min Synds Ondskab Sela. Der Tolderen bekiender sine Synder / oc beder om deris naadige Forladelse / sigis om hannem / at hand gick retfærdig hiem i sit Huus; i den sted / at offver den stolte Pharisæer fældis en anden Dom. Den forlorne Søn / saalenge hand skiuler sine Offvertrædelser / maa hand æde Mast med Svinene: Men saa tilig hand dennem bekiender / sigendis: Fader jeg hafver syndet imod Himmlene oc for dig / strax bevises hannem Naade oc Barmhiertighed.  
Saalenge den Synderinde / om hvilcken Lucas formelder / skiulte hendis Offvertrædelser; haffde hun ingen Lycke; men saa snart hun dennem med modige Taare bekiender / da hører hun denne gældelige Røst: Dig ere dine Synder forladne: Men efftersom det icke altid hender sig / at paa Offvertrædelsernis Bekiendelse følger Barmhiertighed / men tit oc ofte større Straff / hvor om Esaias taler / sigendis: At de see saa ud i deris Ansict / det vidner mod dem / at de haffve forkyndet deris Synd / som Sodoma, de skiulte den icke: Vee deris Siæle / thi de hafve ført dem selff Ulycke paa. 
Oc Judas i sin Epistel taler meget merckeligen: At saadanne ligervjs som Haffsens vilde Bølger udstummer deris egen Skam: Derfor siger her Salomon, at den som bekiender Offvertrædelserne oc forlader dem / hand skal saa Barmhiertighed. Det er derfor icke nock / Synden med Munden at bekiende / men hvo som acter at faa Barmhiertighed / hand skal den oc med Hiertet fortryde / oc i Gierningen lade see / at hand Synden saaledis forlader / at den icke derefter regnerer udi hans dødelige Legeme / at være den lydig i detz Begiæringer: Ey heller giffver Synden sine Lemmer ydermeere til u-retfærdigheds Baaben: Men giffver Gud sig selff som en der er leffvende fra Døde / oc GUD sine Lemmer til Retfærdigheds Vaaben. Han skal saaledis forlade Ofvertrædelserne / at hand forsager Ugudelighed oc de værslige Begieringer / oc leffver tucteligen / retfærdeligen oc gudfrycteligen i denne Verden.  
At naar hand engang haffver forlat Sodoma, hand da icke med Loths Hustru seer tilbage: betænckendis det som S. Peder siger / at dersom de der hafver undflydt Verdens V-reenligheder / formedelst den HErris oc Frelseris Jesu Christi Bekiendelse / bliffve dog igien indvicklede / oc de offvervindis aff de samme / da ere de sidste Ting blefne dem verre end de første. Salomons trohiertige Formaning / bekreffter udi voris oplæste Text Propheten Daniel med sit Exempel / i det hand paa sin egen oc samptlige sine Landmends Veigne / hvilcke / formedelst de haffde skiult deris Synder / vaare raadne udi største Ælendighed / udløser sit Hierte for HERRENS Israels Guds Ansict / oc giør sin aabenbare Skrifftemaal oc Bekiendelse for samme sine oc deris begangne Synder / hvorpaa hand oc faar Barmhiertighed. 
Vi ville uden vitløfftigere Fortale / samme Prophetens Bekiendelse kortelig med hverandre betracte / til lige baade Bekiendelsis Christelig Efterfølgelse / samt barmhiertigheds Erlangelse. O naadige Gud oc all Barmhiertighedsens Fader / vær midlertid tilstæde hos os med din gode Aand / at hvis skal forrettis / maa komme dit Guddommelige Naffn til Ære / oc os en hver i sin sted til en sand Omvendelse til dig / oc evig Salighed. Bønhør os o GUD Fader / ved den Hellig-Aand / for JEsu CHristi vor HERRIS skyld / AMEN. 

Kilde

Kilde

Manuskript er taget fra De hellige Lectieraff Guds Ord / Som paa de Trende allmindelige Bede oc Bedrings Dage / Paabudne aff vor Allernaadigste Herre / Konning FRIDERICH den Tredie / At holdis udi Danmarck. Den 29. 30. April oc 1. Maij. Oc udi Norge. Den 29. 30. 31. Julij Anno 1657. Vdi HERrens Meenighed skulle fremsettes. Korteligen paa Danske forklarede Aff JOH. JOHANNIS Svaningio. D. Selandiæ Episcopo. Kiøbenhaffn / tryckt hos Peder Morsing / K. M. oc Vniv. Bogtrycker. efter aftale med udgiveren.

Kildetype

Dokumentation i bogværk

Ophavsret

Tags