Skip to content

Ida Friis Christoffersens 1. maj-tale

Manon Heldorf

Om

Taler

Ida Friis Christoffersen
Næstforperson for Sammenslutning af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS)

Dato

Sted

Fælledparken og Københavns Professionshøjskole, København

Omstændigheder

Talen findes i to versioner.

Tale

Regeringen svigter!
Regeringen svigter, når socialrådgiveruddannelsen gang på gang bliver tvunget i knæ og bliver tvunget til kæmpe fyringsrunder, af dygtige undervisere. Undervisere som vi pludselig står og mangler, og som gør at studerende ikke skal møde til undervisning. 
 
Jeg er selv socialrådgiverstuderende. Jeg har oplevet en markant dyk af undervisningstimer. Langt størstedelen af mit seneste semester, var jeg kun i skole 1,5 dag om ugen. 1,5 dag. Ikke engang 2 hele dage kunne man skrabe sammen. Det er ikke den samme uddannelse, som jeg den dag jeg trådte ind af døren.
 
Vi kalder det "en ond spiral":
Færre søger ind på vores uddannelse.
Økonomien bliver derfor indskrænket.
Undervisere fyres, og kvaliteten af undervisningen falder.
Dette medføre en mindre attraktiv uddannelse, som netop gør, at færre søger ind. 
 
Derfor ønsker vi i SDS en bæredygtig finansieringsmodel, der giver uddannelser og studiemiljø af den højeste kvalitet. Det kan vi blandt andet gøre ved at:
Afskaffe resultattilskuddet.
Sænke aktivitetstilskuddet og hæve grundtilskuddet tilsvarende.
 
Lige nu svigter regeringen de studerende. Men værst af alt, så svigter de, de udsatte borgere. Udsatte borgere som i forvejen, bliver tvunget i knæ, af ringe ydelser, fordi der ikke er penge nok i kassen. Der er så få penge, at når misbrugeren, der endelig har samlet sig mod til at bede en socialrådgiver om hjælp, får et nej. Er det fair? Og nu skal misbrugeren ovenikøbet også døje med dårlig rådgivning, under hele hans sagsforløb, bare fordi at socialrådgiveren, ikke havde nok undervisning i skolen. Er det fair? Nej! Intet af det her er fair.
 
Hvis vi skal lykkes som samfund, i at hjælpe disse borger, som f.eks. misbrugeren, er vi nødt til at tag vores uddannelser seriøst. Vi kan ikke lave højkvalificerede uddannelser, igennem spareøvelser. Det er naivt at tro andet. Vi er nødt til at investere og vi er nødt til at gøre det nu! 
Vi må og skal aldrig, komme et sted hen, hvor vi allerede sparker til dem der ligger ned. Det er et principielt værdigrundlag for vores velfærd! Borgere har ret til rådgivning af kvalitet.
Dygtige socialrådgivere, kræve dygtige studerende.
Derfor kræver vi et løft af uddannelsen og dermed også et løft, af kvaliteten af fremtidens socialrådgivere. 
Så kære regering: stop med at svigter os!

Kilde

Kilde

Manuskript tilsendt af taler

Kildetype

Digitalt manuskript

Ophavsret

Andet

Vi kalder det "en ond spiral":
Færre søger ind på de fire store professionsuddannelser. Det betyder færre lærer, pædagoger, socialrådgiver og sygeplejerske i fremtiden.
Her og nu betyder det et dårligere studiemiljø for de studerende der er i gang med uddannelserne. Økonomien bliver derfor indskrænket.
Undervisere fyres, og kvaliteten af undervisningen falder.
Dette medfører en mindre attraktiv uddannelse, som netop gør, at færre søger ind. En ond spiral.
 
Af denne årsag, sidder jeg, samt mine gode kollegaer og venter på en ny reform for netop professionsuddannelserne. 
Jeg mener dog at det er naivt at tro, at man blot kan rede et blødende velfærdssamfund, ved blot at ændre karakteren af uddannelserne.
Der skal meget andet til. Og ikke mindst skal der være gode arbejdsvilkår at komme ud til.
 
Jeg er selv socialrådgiverstuderende, og det arbejde der venter mig, er fyldt af bureaukratisering, lav løn og for mange sager, på for kort tid. 
 
Vi er nødt til at løfte arbejdsvilkårene for, ikke bare socialrådgiver, men også lærer, sygeplejersker og pædagoger. 
Vi er nødt til at visse disse grupper at de er vigtige, for at vi kan lykkes med at standse den onde spiral. Jeg vil have bedre vilkår, når ikke bare jeg, men når alle vi, møder i arbejde.
 
Ved at løfte arbejdet, stopper vi den onde spiral.
Vi får attraktive arbejdsvilkår som øger interessen for faget. Vi kan derved bryde den onde spiral og være med til at udvikle gode studiemiljøer på uddannelserne. Og vi kan tale om den gode spiral, fremfor den onde. Den gode spiral som sikrer en positiv udvikling. Den gode spiral som anerkender vigtige uddannelser. Den gode spiral som anerkender vigtigheden i at mennesker i samfundet skal have et godt liv. Den gode spiral hvor børn møder dygtige pædagoger i børnehaven. Den gode spiral hvor børn og unge dannes ind i samfundet af dygtige lærere i deres skoletid. Den gode spiral hvor mennesket møder en dygtig sygeplejerske der har tid til at drage omsorg, når der er behov for det. Den gode spiral hvor mennesker med sociale udfordringer møder en socialrådgiver der kan sikre at den enkelte får ret til de rettigheder han har ret til.

Kilde

Anden version af talen sendt af taler

Type

Andet

Tags

Relateret