Skip to content

Peder Jensen Wandals passionalprædiken

Om

Taler

Peder Jensen Wandal
Sognepræst

Dato

Sted

Jegerup Kirke

Omstændigheder

Tale

Disse effterfolgende Ord / som Jeg mig paa denne Tid haffuer foretaget at forhandle oc forklare / beskriffuer os Propheten Esaias vdi sin Propheties Bogs 63. Capittel. 

HVo er den som kommer af Edom med besprengede Kläder aff Bazra / den som er saa prydet i sin Klädning / som skynder sig med sin megen Krafft? Jeg som taler Retferdighed en Mestere til at hielpe.  
Exordium. 
HVad den allerhöyeste oc Liffsaligste Vysdom oc Kundskab monne vere / som alle salige Guds Börn skulle stunde oc stråbe effter udi denne Verden / giffuer den forneme oc udvalde Guds Redskab oc Sendebud S. Poul klarligen oc merckeligen til kiende udi dat förste Sendebreff til de Corinther udi det andet Capittel sigendis: Der Jeg kom til eder / da kom Jeg icke med präctige Ord eller Vyszdom / at forkynde eder Guds Vidnisbyrde. Ti Jeg actede icke at vide noget iblant eder / uden Jesum Christum den Kaarsfeste. 
     Vdi huilcke Ord den hellige Apostel setter imod huerandre den kiödelig Vysdom oc handis preectig oc synderlig udskafferte Ord oc Tale / oc den sande himmelske Vysdom / som staar udi den kaarsfeste HErris Jesu Christi Kundskab / oc bestaar aff simpel oc eenfoldig Ord / huilcken hand formelder sig alleene at bekiende / oc forskiuder oc foracter den andre. Tiden menniskelig oc kiödelig Vysdom haffuer ingen Grund eller Fynd vdi sig / huor ypperlig / zirlig oc hellig den Siunis / men denne alleruiste er den som giör os Vyse til Salighed / efftersom i denne Kundskab staar al vor Saligheds Begyndelse oc Ende / Huorfaare S. Poul oc saa Gall. 3. kalder sine Galater affsindige oc Wvyse / at de saa slemmeligen haffde ladet sig fortrylle oc udslaget den Saligheds Kundskab oc Sandhed / som de haffde om Christo Jesu / huilcken S. Poul haffde saa skilleligen oc troligen dreffuit iblant dem / er malet for Oeyen paa dem / Ligesom Christus Jesus kunde vere kaarsfest iblat dem.  
     Oc efftersom denne salige Kundskab om den Kaarsfeste Christo Jesu / haffuer verit saa gandske heyligen fornöden til Salighed / saa haffuer Gud allermectigste strax Syndfaldet / oc siden altid til Christus Jesus er kommen udi Verden / udi Sadanneat skillige Figurer / Lignelser / Offer / Slactinnger / i Synderlighed med Paaske Lammet som Aarligen skulle slactis iblant Israels Börn / fördt dennem den HErris CHristi Död til Sinde / at den kunde stetze vere udi deris Minde oc ihuekommelse / oc befalet at deris Börn oc gandske Hus skulle vnderwyses derom Aarligen / at det icke skulde nogen tid forgiettis eller forglemmis aff dennem / som vi hand låse vdi anden Mose Bogs 12. Capittel oc femte Bogs 6 Capittel.  
     Hidtil haffuer ocsaa hensent den Wyse Mand Sirach / der hand megit smuct vdi sit 29. Cap. Siger saaledis / Forglem icke den Velgierning som for dig / ti at hand haffuer giffuet sig selff for dig. Huilcket endog det vel kand forstais effter Bogstaffuen / naar det ene Menniske er borge / oc siger god for det andet / oc setter saaledis sit gods oc boehaffue vdi Woffue oc fare / at den Velgierning icke skal forgiettis oc skriffuis i Glembogen / saa kand det dog alligevel megit trösteligen oc saa henföris til voris Himmelske Borger Christum Jesum / huilcken alleene ved sin hellige Död oc Pine er bleffuen Borge for os / hos sin himmelske Fader / haffuer saaledis stillet hannem tilfreds / oc forhuerffuit os en euig Forlösning / i det hand haffuer randzonet os oc betalt alleene vor Skyld for os / saa at vi oc nu med hannem maa haffue voris Borgerlig Ret oc Stand vdi Himmelen. Denne Velgierninger er saa stor / dyrbar oc drefflig / at den aldrig med Menniskelige Tunge kan udsigis / Huorfaare vi der altid med inderste Hiertens Tacksigelse bör at Offuerveie betencke oc betracte til euig Siäls Salighed Liff oc Velfert: Saa giör Salomon i sin Högesang I. Cap. Der hand siger: 
Min kiereste er mig Myrrebusk som skal bliffue varendis imellom mime Bryst. Min Kiereste er mig Copher Drue i Wyngaarde vdi Engeddi / oc Cap. 8. siger hand / Jeg haffuer besvoret eder i Jerusalems Dötter / hui vilde i opvecke / oc hui ville i komme min Kierligheg til at vogne förend hende lyster / uo er hun som opfar aff Oerekenen / oc holder sig til sin Kiereste. Huiclket at det oc saa aff os alle paa denne Tid verdeligen oc teddeligen kand skee / ville vi tage os disse opläste Esaiæ Prophetis Ord / som indfolder en herlig oc skön samtale imellem denne Himmelske Prophete paa den Christen Kirckis vegne oc den HErre Jesum Christum helff om den Triumph oc Seiervinding / som Christus Jesus med sin död oc Pine haffuer indlagt aff alle sine Fiender oc Modstandere. Oc efftersom denne Aandelig samtale indfatter tuende Spörsmaal oc Giensvar vdi sig / som er först / huo denne Person monne vere / som Propheten vdi Aanden her seer kommendis fraa den blodige Kamp oc Strid med stor Mact oc Prydelse / huortil Christus Jesus selff svarer / at det er den som taler Retferdighed / oc er en Mester til at frelse. Dernest huorfaare hans Kläder er saaröde / rc.  
     Saa aille vi nu alleene ansee oc betracte det förste Spörsmaal med sin tilhörende Giensvar / oc saa forhandle tuende Stycker.  
Votum.  
Gud imidlertid liuse oc skinne vdi alle voris Hierter med sin verdig hellig Aand / at alt det som her sigis tenckis oc prädickis maatte skee hans allerhelligste oc dyrbaareste Naffn til Loff / Prys Häder oc AEre / oc os arme syndige Mennisker til voris Liff oc Leffnis Forbedring / oc voris Siälis euige Salighed / Amen.  
Den Förste Part. 
LIgervijs som alle de hellige Propheter oc Lärere iblant Israels Börn haffuer synderligen oc fornemmeligen verit opliust oc oplärdt aff den euige Alsommeetigste Gud til at Forkijnde oc bebudde hans Villie oc Behagelighed for alle / oc Underrette dennem om Frelseren Jesu Christo / huorfaare de Tit oc offte haffuer vdi Aanden talt oc propheteret om teting / som langst effter skulde skee oc fuldkommis / Ligesom grandgiffue ligen / som de Närverendis haffde start for deris Oeijen / oc de udvortis haffde kunde seet dennem / Huoraff de oc haffue hafft deris Naffn / at de ere kaldet nabÿm Propheter / eller Cbozim Seendis / for den sag skijld i Synderlighed / at Gud helffuer haffuer indgiffuer dennem at see oc läse alt det som de skulle tale oc läre paa hans Vegne / oc at de vdi Guds Lius haffuer seet alt saadant for sig som vdi en klar Speijl; Saa haffuer oc voris Prophet Esaias hafft synderlige oc drefflige Prophetier oc Syner frem for andre / som vi allevegee vdi hans Bvg kunde see oc eracte / vdi dat Cap. Huor hand saa udtriickeligen lerer om Christi Jesu Födsel. Vdi det 53. Cap. 

Om hans store Pine oc Död rc. Ocsaa disligeste udi de 63. Cap. Om hans Marter oc Pine / saa oc hans Triumph oc Seiervinding / huilcken hand vdi Aanden saa heijligen oc storligen forundrer sig paa saa hasteligen og loffligen at vere forrettit / efftersom fienderne vare saa mvngfeldige mectige oc stercke / oc derfaare vdi denne himmelsyn der hand nu seer den HErre Christum Jesum som en Triumpherendis HErre / effter indlag Seyer ec Prijsz aff alle Fiender oc Wvenner / at träde her frem med stor Hiertens Andact oc Begierlighed / fatter Mod oc Mands Hierte vdi sig oc begierer aff hannem selff at opläris oc vnderwijsis om hans Person oc Embede / om hans Kamp oc Strid / oc det paa den gandske Christen Kirckis Vegne / icke at hans tuifflede paa hannem / men at hand kunde disbedre giffue hannem Aarsag at läse / oc at vi diszflitteligere skulle höre til oc mercke / oc dermed at läre os / at vi icke skulle begere at opläris om Gud aff nogen anden end aff Christo Jesu den rette Sandheds Mund oc Grnnd / ti hand er den / som alleene aabenborer oc tilkiende giffue os sin himmelske Faders Villie / derfaare siger S. Johannes vdi det I. Cap: saaledis: Ingen haffuer nogentid seet Gud / den enbaarne Sön / som er Faderens Skiöd / hand haffuer forklaret oc udsagt der. Derfaare effterdi den HErre Jesus Christus lärer oc vnderwijser os det med Ord oc Tege / oc vnderlige Mirackel oc Gierninger / da bör os med Hiertens Ydmijhed at komme til hannem / paa det vi kand opliusis vdi Guds sande Kundskab / oc forfremmis paa Saligheds Wey.  
     Saa fremförer nu Propheten sit Spörmaals til den HErra Christum Jesum, med disse Ord sigendis / Huo er den som kommer aff Edom med besprengede Kläder / aff Bazra / den som er saa prydet vdi sin Klädning / den som skijnder sig med sin megen Krafft oc Mact Vdi huilcket ord hand betegner oc affmaler os 3. forneme Omstender / som wi om denne Seiervindings HErre oc hans Person skulle före os til Sinde oc Minde. 
  1. Veien / Huorfraa hand kommer. 
  2. Hans Gestalt oc Klädedract. 
  3. Hans Gang oc Mectighed.  
Först huad Veien oc den Termin er anlangendis som Christus kommer fraa / siger hand / Huo er den som kommer fraa Edom / oc vil Propheten her läke os med det hant bts skriffuer htnnem at komme / at vi skulde strax betencke / at denne er den rette Kommendis / som haffuer med sin Komme fört os straas kilde til Gud igien / huorfaare hannem oc retteligen hör oc bör denne Titel.  
     Steden / som hand nu kommer fraa / kalder Sau Edom / som bemercker udi det hellige Spröck oc Tungemaal / röd Jord / som Adam oc var skabt aff / oc haffue dette Naffn Edom veret Jacobs Broders Esaus Tilnaffn / Gen: 25. Huorfaar den gandske Land som hans Effterkommere haffuer boet udi / er siden kaldet Idumæa / oc Indvaanerne Idumeer / som vare dernis Israelitis afflagte Hoffuctfiender / saa at den store Had oc Affun / som var udi Esau imod sin Broder Jacob siunis ligesom arffueligen at vere kommen oc fortplantet vdi Esau Effterkommere. Saa seer nu Esaias Christum at komme aff Edom aff sine Fienders oc Modstanderis Land / oc fraa deris fornemste Hoffuet Stad Bazra / som haffuer verit den sterckiste oc mectigste Stad i gandske Idumæa Gen. 36. Jer. 4.9.  
     Saa seer vi nu först / at ved Edom oc Edomiter forstaes hos Prophetrn alle Guds Börns Fiender oc Modstandere / som er Dieffuelen / Verden / Kiöd oc Blod / den gamle Adam med all sin Anhang / huilcke haffuer altid hafft en Wdödelig Had oc Findskab mod Guds Börn / oc stetze lagt sig effter at forraske Offerurile oc Oedelegge dennem / uddreffuit dennem aff deris Fäderne Land i stor Zråldom oc Elendighed / indtil Jesus Christus den rette Iraelitiske Förste oc Helt hand haffuer forreist her ind vdi Idumæam paataget sig Kiöd oc Blod / oc saaledis med sin Död oc Pine / oc besprengege Kläder nederlagt disse Israel Fiender / oc forhuerffuit os Frihed oc fri Leijde til voris rette Faderne Land / Himmerige oc det evige Liff. 
     Dernest affmalis os ocsaa ved denne Stad Bazra / same voris Fienders Mectighed / Stijrcke oc Fasthed / huilcke vi haffuer aldrig ved voris egen Mact kunde verit mectige til at Vndertninge / dersom Christus Jesus den rette Helt oc Kempe hand icke haffde paataget sig voris Sag oc fectet oc stridet undtil Döden for os / oc dermed indlagt oc en evig Prijsz oc Heierwinding. Dette ihukommer oc saa Esaias Cap. 36. Sigendis / HErrens Slactning er i Bazra / oc u stat Mord i Edoms Land. 
     For det 3. Da bör denne Steds noijactige Beskriffuelse oct före os til Sinde oc Minde / at denne Heierwinding er icke skeed vdi skiul oc Löndom / men offentlig vdi den store Naffnkundige Stad Hierusalem. 
     Effterat nu Propheten haffuer beskreffuit os / huorfraa denne voris Herie Seierwinding herre kommer / saa farer hand fremdelis fort at affmale oc beskriffue os hans Gestalt oc Klädedract / huilcket der hand seer at vere gandske herlig oc zirlig / saa slutter hand deraff / at denne Mand som kommer hannem imod / er icke en ringe gemeen Mand / men en höy ypperlig HErre / ti vi pleier aff Klädract / at dömme huad manden er / oc den som er aff en Höystand pleier kosteliger frem for andre / at klede sig.  
     Denne Kledning forklarer nu di gamle Gudfryctige Kircke Lärere / at vere den HErris Christi Menniskelige Natur / huilcken hand saaledis haffuer ifort sig / at hand er bleffuen Gud oc Mand / vdi en Person / saa at de tuende Naturer ere saa hart oc inderlig foränede oc forbudne tilhobe / at de icke vdi all Enighed kand fraa huerandre skillis oc oplodsis.  
     Wdi denne Kledning kommer Christus Jesus gandske Ziret oc prydet herfor / ti vdi Christo Jesu boer al Guddoms fylde legomlige. Huorfaare S. Johannes vdi Aabenborings Bogs 19. Cap. Saa siger / at hand haffuer it Naffn skreffuit paa Klede bonet / oc paa sine Lender / En Kongernis Konge / oc Herres HErre hand er den rette Herligheds Glantz / huilcken endog hand er bleffuen it Menniske / saa haffuer hand dog icke forloren sin Herlighed / Ere oc Prydelse / men sielffvilligen fornedret sig / oc taget en Tieneris Sckickelse paa sig / bleffuen lydig til Döden / Ja Kaarsens Död / dette er de besprengte Kleder / som Propheten oc taler om / huortil Joseph Kiortel var en Figur oc Affmalning / huilcken hans Fader Jacob aff atskillige Farffue gaff hannem / som hans Brödre siden dyppede vdi Gedebuckens Blod / som de haffde slactet oc skickede til Jacob rc. Gen. 37. 
     Her skulle vi nu tage os til Hierte oc Sinde / at endog Christus siden er altid den deiligste iblant Meniskens Börn / som Kong David giffuer tilkiende vdi sin 45. Psalme: sigendis: 
Du est dejliger end Meniskens Börn / der er Naade vdöst paa dine Leeber. Bint dit sverd ved din Side / du kempe oc pryde dig deilige / saa skulle vi dog ingen hans Skickelse eller Gestalt haffue större Hiertens Lyst oc Begierlighed til / indtil denne hans röde oc besprengde Farffue / huorledis hand offrer sig Gud sin Fader for voris Synder / oc lader sit röde rosinfarffue Blod gijde oc sprenge vdi vrterhaffuen / for Pontio Pilatio / oc saa paa det sidste paa Kaarsens trå oc Gallie. Ti heraff bekommer vi oc erlanger al vor Aere oc Herlighed. Voris förste AEre oc Anseend haffue vi tilforn vdi begyndelsen vdi Christo Jesu vor HErre oc Hoffuidt / der denne Herlighed er bleffuen saa ynckeligen oc jammerligen forlohret formiddelst Syndfaldet / saa seer vi sorte oc heslig ud for Guds Oeijen oc Ansict / derfaaer haffuer Christus Jesus Guds enige Sön tagit voris Natur oc Gestalt paa sig / paa det hand derudi vilde igien tillaffue berede oc forhuerffue is yndelighed oc Deilighed / oc denne sit Ansictis herlige oc sköne Gestalt fremstiller hand os vdi Ordet / huorudi vi densame böv ocsaa at beskue / oc udaff denne idelige beskuelse at forvandlis til same Billede fraa Herlighed til Herlighed / som aff HERrens Aand. 2. Cor. 3. 
     Oc ligesom Christus er herlig / skön oc zirlig vdi sin Kledning saa bliffuer di oc herlige oc sköne / som fölger Lammet / oc haffuer toct deris langekiörtele oc gior dem huide i Lammens Blod / Apocal. 7.  
Oc at vi icke skulle tencke / at denne Christi AEre oc Herlighed bestaar  alleene vdi Klederne / saa beskriffuer fremdelis Propheten vdi den III. Hans Fremkompst / mectige Gang / Gewalt oc Styrcke: sigendis / at hand skynder sig med sin megen Krafft. Her er ingen dofuenhed eller Ladhed paa ferde / her er ingen Mathed eller Suaghed / som Swgdom oc Kranckhed medfører / men idel Krafft / Styrcke oc Mectighed / saa at mand oc saa aff hans heroiske Gang kand dömme om hans Person oc Embede / at hand er den rette Triumpherendis HERRE / som med sin egen store Mact oc Stijrcke haffuer vndertuingt sig alle sine oc voris Fiender / ja at hand vdi denne Slactsning aff sin egen Mectighed oc velde haffuer intet mist oc forloret / men langtmere forhuerffuedt oc bekommen; Huorom Apostelen taler / de Coloss. 3. men den som kand giöre offuer alle Ting / ja flux offuer de Ting / som vi bede eller forstaar / som teer sig krafftig i os / hannem väre Loff / Prijsz oc AEre. Item Daniel. 7. Hans Mact er euig / som icke bortagis hans Kongerige som icke forgaa kand.  
     Oc efftersom vi tilforn haffde at tröste os derved / at alle Christi Effterfölgere skulle oc ligne hannem vdi Herlighed / saa skulle vi oc herved forsickre os / at effterdi voris Seierwindings HErre er saa mectig oc sterck / saa skal hand heller intet effterlade / som hörer til voris Betyrckning / at vi oc letteligen aff Jacob / der som vi dapperligen holdet os vnder hans Fane / skulle bekomme Israels Naffn / Ere oc Herlighed.  
     Dette er nu Prophetens Esaiæ Spörsmaal om denne Person oc Triumpherendis HErre / som hand vdi Aanden seer komme til sig; Huilcket Spörsmaal hand icke derfaare haffuer fremsat / at hand jo selff var nocksom vis paa / at denne mectig HErre var den HERRE Jesus Christus / som hand nocksom aff disse forklarede Omstende kunde eracte / men at hand vilde paaminde os / at vi hos ingen kunde saa bedre Forstand om Christo end hos hannem selff / effterdi hand er det rette Lius / som opliuser alle de der kommer i Verden / oc at vi altid flitteligen med hannem skulle spörge om denne Person / Huo Hand er / oc med S. Poul Act. 9. effterkom Troens Begyndelse kommer aff Christi Kundskab vdi huilcken det euig Liff staar / Johan. 17.  
Den Anden Part. 
AV effterfolget det Andet / om den HErris JEsu Christi Giensvar / som hand giffuer til Prophetens Spörsmaal / huor vi haffuer ocsaa Christi Jesu denne store Triumpherendis HErris Redebonhed oc Villighed at acte / i det at hand icke her affviser Propheten til nogen anden / men hand selff resolverer sig saa rundeligen / lärendis os dermed / at hand gierne vil findis villig at läre oc vndervijse os / dersom vi ellers flitteligen oc stadeligen vil holde os til hannem: Saa svarer nu Christus kort oc god / Jeg / siger hand / er den som taler Retferdighed / en Mestere til at hielpe. Vdi huilcke faa dog syndige oc drabelige Ord Christus befatter alt det som vi skulle vide oc meene om hans Person oc Embede / huortil ocsaa Johannes henseer vdi sin Aabenbarings Bogs 19. Cap. Sigendis: Jeg saa Himmelen opladen oc see en huid Hest / oc den der sad paaa hannem kaldis Troefast oc Sandrue / oc hand strider oc dömmer med Retferdighed. Huad hans Person er anlangendis / siger hand sig at vere dett rette talendis Ord Joh. I. Huor hand Aabenbarlig giffuer sin Guddommelige Natur tilkiende / at hand er den som aff förste Verdsens Begyndelse haffuer talet oc forkyndet os Guds Villie; hans Menniskelige Natur fremvijser di besprengte Kläder / som hand träder frem vdi.  
     Huad hans Embede vedkommer / der giffuer hand oc klarligen tilkiende / Idet hand vorkynder sig en Prophet oc Konge at väre / En Prophet / som skal tale di Retferdighed formedelst sit Blod / oc den meddeele os vdi Daaben / oc os forreholde vdi det hellige Evangelio /  vdi huilcken hand Aabenbarer sig at vere voris Retferdighed / som skal giöre os / som troer paa hannem / Salige oc Retferdige. En Konge / som skal saliggiöre med Mact oc Styrcke / oc styre oc regere sit Rige vdi Hellighed oc Retferdighed / Ja hand skal retferdeligen oc mandeligen vndertrycke sine oc voris Fiender / saa bestaar derfaare den gandske Christi Embede vdi Retferdighed oc Saliggiörelse / ligesom ocsaa hans Himmelske Rige er derfaare denne Person mectig vdi Ord oc Gierning / Luc. 24. Hand haffuer Liffsens Ord / huad hand siger / det staar fast oc Wryggelig / Hand loffuer intet / vden at hand visseligen holder oc effterkommer det / hans Ord di haffuer Krafft til at giöre os retferdige / dersom vi ellers holder os inderligen dertil / hand er mectig oc stor vdi Gierning / Ti hand er Mestere til at hielpe oc saliggiöre / huoraff hand oc haffuer sit Naffn Matth. I. Hand er den som alleene veed Middel oc Vey at saliggiöre det fortabte Menniskelig Kiön / hand er saa mectig oc veldig / at hand haffuer erlanget oc forhuerffuit os en euig Forlösning / derfaare siger Johannes vdi sin förste Skriffuelse I. Cap: Jesus er en Forligelse for vore Synder / dog icke alleeniste for vore / men oc saa for den gandske Verdens Synder / Huorfaare Kong David Psalm. 130. Israel haabe paa HERREN / ti hos HErren er Miskundhed oc megen Forlösning / hand er den / fraa huilcken all Hielp oc Salighed kommer. 

     Ere vi svage oc skröbelige / saa er hand mectig oc sterck / som icke vil synderknuse det knusede Rör. Haffuer vi Mangel / Bryst oc Breck / saa vil hand med sin Fuldkommenhed opfijlde det. Ti hand er rijg til alle dem som paakalde hannem Rom. 10. Jaa aff hans Fylde skulle vi alle saa Naade for Naade Johan. I. Cap. Ere wi beladt med Syndsens Byrde / saa er hand ferdig til at tage den haarde Last aff os Matth II. Er voris fattige Siäl full aff Syndsens stinckende Ribler oc Saar / saa er hans woris Medicus oc läge Exod. 15. Som med sine Wunder oc Saar wil läge oc heele os. Esa. 5. ere vi slimme oc vederstyggelige for Guds oeyen oc Ansict / saa vil hand toe oc Rense os med sit Röde Rosinfarffue Blod / at vi skulle bliffue Sueehuide / Esa. I. I. Joh. R.  
     Trenger oc nagen voris Samvittighed os / saa at vi Siälen siunis at vere vdi Idel Hiertens Pine oc Angergiffuenhed forsuffet / oc saa got som vdi Helffuede / saa er hand voris sande Tröster / som med sin Aand oc sit hellige Ord / kand giffue hende Lufft / Liff oc Aande / oc stille hende tilfreds langt offuer menniskelig Fornufft oc Forstand / Joh. 5. J. 6. oc 14. Capitteler. 2. Cor. I. Cap. Oc I. Pet. I. 
     Vil Döden den sidste Fiende angribe osz / saa haffuer vi dog vdi hannem det euige Liff oc Salighed Joh. 8. Cap. 
     Derfaare bör os med ydmygge oc bodferdige Hierter at holde os inderligen til denne vor Nödhielper oc Saliggiörer / oc med en stadig oc fast Troe oc Tillid forlade os paa hans Verdskyld oc Fortieniste / saa bliffuer vi deelactige vdi alle hans Velgierninger / som hand med sin blodige Kamp oc Strid haffuer os til gode forhuerffuit / som er Guds Naade oc Venskab / Retferdighed / Synderis Forladelse / den hellig Aands Skenck oc Gaffue / Siälens Vederquägelse / Himmerig oc det euige Liff oc Salighed; Huilcket skencke oc giffue os Gud Fader formedelst same sin kiäre oc elskelige Sön Jesum Christum 
Vor HERRE 
Amen.  

Kilde

Kilde

Peder Jensen Wandal: En Passional Prædicken, offuer den Text Esajæ Cap. 63. v. 1.

Kildetype

Digitalt manuskript

Ophavsret

Tags