Skip to content
Abort – fra illegal til fri

Om forløbet

Emneintro

En af de rettigheder, der har været mest omdiskuteret - og stadig er det - er retten til fri abort. Diskussionen er tæt sammenvævet med vores kultur, religion, familieværdier og moral, og et historiefagligt arbejde med emnet er derfor en prisme ind i tidens forhold til disse emner.  


Allerede i slutningen af 1800-tallet begyndte fremtrædende internationale kvindelige aktivister at argumentere for ret til abort, men det var først i sidste halvdel af 1900-tallet, at europæiske lande begyndte at indføre fri abort. I Danmark fik kvinder ret til fri abort frem til 12. graviditetsuge i 1973, og i 2025 står loven til at blive ændret til fri abort frem til 18. graviditetsuge. 

Praktisk

Forløbet indeholder en introduktion til emnet, et udvalg af kildetekster samt forslag til arbejdet med kildeteksterne i hhv. et diakront og synkront perspektiv. 

Formål

  • kendskab til abortlovgivningens historie
  • kendskab til tidligere tiders moralske diskussioner omkring abort
  • perspektiv på vores nutidige abortlovgivning

Læringsmål

STX - historie 

  • Eleven kan reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
  • Eleven kan anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
  • Eleven har kendskab til kernestoffet politiske og sociale revolutioner.
  • Eleven har kendskab til kernestoffet demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.

HHX - historie

  • Eleven kan demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
  • Eleven kan skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
  • historieskabt og historieskabende
  • Eleven har kendskab til kernestoffet udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
  • Eleven har kendskab til kernestoffet udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
  • Eleven har kendskab til kernestoffet økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand