Skip to content
Digital dannelse

Om forløbet

Emneintro

Den hastige udvikling af nye teknologier forandrer de genrer, vi kender, og vores måde at forholde os til dem på. Dette gælder også talegenren. For at vedligeholde og styrke vores demokrati og den demokratiske samtale er vi derfor nød til at kende til, reflektere over og forholde os kritiske til de nye muligheder og udfordringer, som teknologierne giver os. 

Praktisk

Forløbet består af lektioner, der kan bruges hver for sig eller i et samlet forløb. 

Formål

Formålet med forløbet er at sætte fokus på de spørgsmål og problemstillinger, der opstår i forholdet mellem udviklingen af nye teknologier og talegenren. Forløbet opfordrer både eleverne til at reflektere over forholdet mellem teknologi og genrer, tilbyder et begrebsapparat til at analyse problemstillinger og opøver en kritisk sans hos eleverne. 

Læreplaner

HHX og HTX – dansk 

  • demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.


STX og HF – dansk

  • demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
  • navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.