Skip to content
Etos, patos, logos

Om forløbet

Introduktion

Med støtte fra Frederiksberg Fonden har Danske Taler udarbejdet en række undervisningsforløb til undervisningen i dansk og retorik i folkeskolens afgangsklasser og på gymnasiet. Forløbene sætter fokus på talen som argumenterende tekst og dykker ned i væsentlige elementer ved talegenren som argumentation, gendrivelse, appelform og stil.

Dette forløb er målrettet brugen af de tre appelformer: etos, patos og logos. Forløbet kan med fordel understøttes af undervisningsrummene:

Stilanalyse

Praktisk


Forløbet tager 2-3 lektioner og er målrettet eleverne i folkeskolens afgangsklasser og gymnasieskolen.
Forløbet indeholder følgende aktiviteter:
  1. Læreroplæg på klassen om appelformerne. Her kan du tage udgangspunkt i forklaringen “Appelformerne”.
  2. Gruppearbejde om argumentation i taler. Du finder links og spørgsmål  til gruppearbejdet under “Eksempler på etos, patos og logos”.
  3. Praktisk øvelse. Her kan du bruge oplægget “Ensidig appel”.

Formål

  • Kendskab til appelformerne som begreb, og hvad de dækker over.
  • At lære at genkende appelformer i offentlig argumentation.
  • At diskutere vægtning af appelformer og deres overbevisende effekt i konkrete taler.
  • At kunne bruge appelformerne i egen taleskrivning.

Læringsmål

9. klasse – dansk
  • Eleven får viden om og bruger argumentationsformer og retoriske virkemidler.
  • Eleven får viden om  nuancer i sproget og sprogets virkning.
  • Eleven får viden om sprog og sprogbrug, sprogets variation og forskellige funktioner.

STX – dansk
  • Eleverne anvender en central mundtlig fremstillingsform i form af en tale, hvor de argumenterer for et synspunkt.
  • Elverne får indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
  • Eleverne laver en retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.

STX – retorik 
  • Eleverne får kendskab til teori og fagbegreber.
  • Eleverne bruger teori og fagbegreber om appelformer til produktion, reception, analyse og retorisk kritik af autentiske ytringer i form af taler.
  • Eleverne giver konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer i form af taler.
  • Eleverne producerer egne ytringer med udgangspunkt i teori om appelformer.