Skip to content
Grundloven af 1849

Om forløbet

Emneintro

Med grundlovens vedtagelse i 1849 gik Danmark fra at være et monarki til at være et demokrati. Den styreform, der her blev indført, har domineret vores lands historie i snart 175 år. 

Men indførelsen af demokratiet kom efter en lang og sej kamp, og kampen om udvidelse eller indskrænkelse af demokratiet har bølget frem og tilbage lige siden.  

Praktisk

Forløbet tager 3 lektioner og er målrettet eleverne i folkeskolens afgangsklasser og på ungdomsuddannelser.

Forløbet indeholder fire aktiviteter:

  1. Læreroplæg på klassen om grundlovens historie.
  2. Taleøvelser, der skal give eleverne en fornemmelse af, hvordan grundloven er blevet forhandlet.
  3. Gruppearbejde om historiske kildetekster, hvor eleverne får kendskab til historiske stridsspørgsmål.
  4. Perspektivering om nutidige kildetekster. 

Formål

  • Kendskab til demokratiets udvikling i Danmark
  • Konkret viden om grundlovens historie
  • Kendskab til forskellige, samtidige fortolkninger af grundloven

Læringsmål

9. klasse – historie
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.
  • Eleven har viden om kanonpunkter.
  • Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.
  • Eleven kan analysere konstruktion og brug af historiske fortællinger med samtids- og fremtidsrettet sigte.
  • Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger.

STX – historie
  • Elev kan redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie.
  • Eleven kan skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
  • Eleven har kendskab til kernestoffet: hovedlinjer i Danmarks historie; forskellige styreformer og samfundsorganiseringer; stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks; politiske og sociale revolutioner samt demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv.