Skip to content
Kvindebevægelsen fra 1851 til i dag

Arbejde med taler i synkront perspektiv

Forslag til undervisning

Eleverne går i grupper, og hver gruppe vælger en tale, de vil arbejde med. Gruppen forbereder en præsentation af talens indhold og hovedpointer, som de fremlægger for klassen. Herefter perspektiverer de talen til dens historiske samtid. Alternativt laver gruppen i stedet en skriftlig aflevering.  

Udvalgte taler

I boksen findes et udvalg af taler, der forholder sig til nogle af de mange spørgsmål, der er blevet rejst af og om kvinder i tidens løb, fx:
  • Hvem skal bestemme over kvinders kroppe? 
  • Har kvinder samme seksuelle drift som mænd? 
  • Er det kvinders natur at gå hjemme?
  • Er kvinder mindre intelligente end mænd? 
  • Hvem har ansvaret for, at vi får ligestilling? 
  • Hvordan kan moderskabet og familielivet forenes med kvindeforkæmpernes ønske om frigørelse? 
Herunder findes en kort beskrivelse af hver af talerne. 

Elisabeth Grundtvig

Kvinderne kan blive som Mænd, og Mændene kan blive som Kvinder. Hvilken Lighed er det, vi ønsker?
I sidste halvdel af 1800-tallet tog Elisabeth Grundtvig ordet i den debat, der kaldes sædelighedsfejden. Debatten handlede om datidens forskellige normer for mænd og kvinders seksuelle opførsel. Hvor det blev forventet af kvinder, at de skulle være jomfruer før ægteskab, var der anderledes frie tøjler for mænd. På samme måde skulle de gifte kvinder være tro, mens det var accepteret, at mænd havde elskerinder. 

Debatten rasede mellem en gruppe fritænkere, der mente, at kvinder skulle være mere villige til at indgå uforpligtende seksuelle relationer, og repræsentanter fra borgerskabet, der – ligesom Elisabeth Grundtvig – argumenterede for, at hvis kvinder kunne styre deres drifter, kunne mænd også.

Marie Christensen

Det gælder om at faa Mændene til at kaste deres Egoisme af og erkende, at Mand og Kvinde er halvt om Byrde og Rettigheder.
Marie Christensen var ukuelig i kampen for kvindeligt tyendes rettigheder, da de var dobbelt udsatte: De var både kvinder, og de var lavtlønnet arbejde, der boede hos deres arbejdsgivere. 

Tjenestepigerne var dækket af en særlov kaldet Tyendeloven, der stillede dem meget ringere end andre arbejdere. I denne tale i Bramminge opremser Christensen først kvindens udsatte position i samfundet, inden hun kommer med eksempler på kvindelige tjenestepigers yderligere udsatte position. Til slut kritiserer hun, at Tyendeloven er igang med at blive revideret – det er ikke godt nok, den må ophæves!

Thit Jensen

Der staar en levende solidarisk Protest i vor Tids Kvinder, de vil ikke føde flere Børn end de kan se Udkomme for; og de vil ikke føde Børn med en utro Ægtefælle.
I 1924 rejste forfatteren Thit Jensen rundt med sit foredrag Frivilligt Moderskab, hvor hun argumenterede for, at prævention skulle være lovligt og tilgængeligt, så kvinder selv kunne bestemme, hvor mange børn de ville føde. 

Foredraget blev anset som dybt umoralsk og blev mødt med spot og hån, men det var vanvittigt populært – mange kvinder blev nemlig ødelagt af de konstante graviditeter og fødsler.   

Lis Groes

Alt for mange Kvinder lever under et saadant Arbejdspres, at det er umuligt for hende at holde øjnene oppe om Aftenen.
Efter de “5 onde Aar” i 2. verdenskrig var kvinderne på vej ud på arbejdsmarkedet. Den socialdemokratiske politiker og senere minister Lis Groes forudser i sin tale fra 1946 de konfliktpunkter, der uværgerligt opstår, når kvinder skal ud på arbejdsmarkedet på lige fod med mændene. Hvad med barsel? Hvad med hvile i det hele taget, når fremtidens kvinde skal være ansvarlig for både hjem, børn og arbejdsplads?

Karen Syberg 

Og det bedste, I kan gøre, er at sætte jer ned og lytte. Se ud, som om I forstår, hvad mændene siger. Lyt og nik bekræftende og HOLD KÆFT.
I 1970’erne blev kønsrollerne i familien og samfundet heftigt diskuteret. Ved en immatrikulationsfest på Københavns Universitet i 1970 erobrer rødstrømpen Karen Syberg talerstolen. Her leverer hun en ætsende og dybt sarkastisk kritik af datidens kønsrollemønstre og deres indflydelse på kvindelige studerendes fremtidsudsigter. Hun opfordrer kort og godt kvinder til at holde kæft og give op på deres drømme. 

Suzanne Brøgger

Kvinderne undertrykker sig selv af den ældgamle frygt for at komme til at stå alene og være uden en mand.
I samme periode holder forfatteren Suzanne Brøgger en tale, hvor hun peger pilen mod kvinderne selv. Hendes pointe er, at kvinder er for bange og for magelige til at gøre op med kernefamilie og kønsroller, og at de fleste lever det, som Brøgger kalder “uerotiske og uinteressante liv”. Det kan kvinderne kun takke sig selv for; for at blive lykkelig må man turde involvere sig i samfundet.

Sara Omar

I 2005 blev en 18-årig kvinde frarøvet livet af hendes storebror på Slagelse station. Dette var prisen, hun betalte, for selv at vælge sit livs kærlighed uden familiens accept.
I 2019 overrakte magasinet ELLE prisen Årets Kvinde til forfatteren Sara Omar. Her holdt hun en utraditionel takketale med mange politiske elementer. Det glitrende modepublikum blev bl.a. opfordret til at se ud over egen pudrede næsetip og gøre noget ved kvindeundertrykkelsen i minoritetsmiljøer i Danmark.

Sofie Linde

... "den bedst betalte kvinde”? Det er da ligemeget. Det er da det samme som at være verdens højeste dværg. Den drukner da lynhurtigt.
Da Sofie Linde i august 2020 var vært for Zulu Comedy Galla, holdt hun en tale, hvor hun satte ord på en grænseoverskridende episode til en julefrokost i DR. Talen sparkede liv i en ellers hendøende MeToo-debat, som blev startskuddet til et opgør med sexisme, udnyttelse af magtpositioner og grænseoverskridende adfærd i mediebranchen, den politiske verden og andre hjørner af arbejdsmarkedet.

Tessa 

Din teenager … dit barns … identitet skabes i høj grad online. Anerkend det, tag det alvorligt, og spørg ind til det.
Da rapperen Tessa blev inviteret til at holde en nytårstale i programmet Deadline på DR2, greb hun muligheden for at sætte fokus på kvindesyn og generationskløften mellem de unge, der lever en stor del af deres liv på sociale medier, og deres forældre og lærere, der ikke forstår eller aner, hvad der foregår bag skærmene.