Skip to content
Kvindebevægelsen fra 1851 til i dag

Arbejde med taler i diakront perspektiv

Eleverne arbejder med talerne i grupper ud fra et bestemt emne (se forslag nedenfor). Arbejdet resulterer i mundtlige fremlæggelser for klassen eller i en mindre skriftlig aflevering.  

Seksualmoral

Sammenlign Elisabeth Grundvigs tale 1887 om afholdenhed overfor Thit Jensens tale 1924 for brug af prævention. Hvilket moralskifte er sket på de 37 år? Perspektiver evt. til Tessas nytårstale 2021. 

Kvinders selvbestemmelsesret

Læs Marie Christensens tale 1911. Hvilke vilkår beskriver hun for kvinder? Hvad bestemmer de vilkår? Hvilke løsningsforslag kommer hun med? Sammenlign med Karen Sybergs (ironiske) tale 1970. Hvilke vilkår beskriver hun for kvinder? Hvad bestemmer de vilkår? Hvad er hendes implicitte løsningsforslag? 

Eller 

Sammenlign Karen Sybergs tale 1970 med Susanne Brøggers tale 1974. Hvordan beskriver de hver især kvinders vilkår? Hvem giver de hver især skylden for manglende ligestilling? 

Kvinders arbejdsvilkår

Læs Lis Groes' tale 1946. Hvilke vilkår skitserer hun for arbejdende kvinder? Hvilke problemer peger hun på? Perspektiver til Sofie Lindes tale 2020. Hvilke vilkår skitserer hun for arbejdende kvinder? Hvilke problemer peger hun på? 

Eller

Læs Marie Christensens tale 1911 og Lis Groes tale 1946. Hvilke forskelle i arbejdsvilkår for kvinder skitserer de to talere? Hvilke forandringer er der sket på de 35 år, der er gået mellem talerne? 

Kvindesagens relevans

Læs Susanne Brøggers tale 1974  og Sara Omars tale 2005. Hvilke samfundsændringer hylder de hver især kvindesagen for at gennemføre? Hvordan fortolker de kvindesagens relevans i deres samtid? Hvad/hvem mener de hver især, der står i vejen for en ligestillet verden? Hvorfor er de uenige?