Skip to content
Kvindebevægelsen fra 1851 til i dag

Om forløbet

Emneintro

Danmarkshistorien er præget af de store bevægelser, der har været med til at forme vores samtid. Heraf er nogle af de vigtigste bondebevægelsen, arbejderbevægelsen og kvindebevægelsen. I dette forløb lærer eleverne om den diskussion om kønnenes roller, rettigheder, muligheder og værdi, der startede med udgivelsen af Clara Raphael i 1851. Det er en diskussion, der har været med til at forme vores love, vores institutioner, vores hverdagsliv, vores nationalmoral, og som stadig er i gang den dag i dag.  

Praktisk

Forløbet indeholder en introduktion til emnet, et udvalg af kildetekster samt forslag til arbejdet med kildeteksterne i hhv. et diakront og synkront perspektiv. Forløbet kan evt. kickstartes med en quiz om kvindekampens mærkesager.

Formål

  • Kendskab til kvindebevægelsens historiske betydning 
  • Viden om den historiske udvikling af kvinders vilkår ved nedslag i tre perioder
  • Viden om konkrete historiske problemstillinger, fx seksualmoral, kvinders arbejdsvilkår og kvinders selvbestemmelsesret 

Læringsmål

STX - historie 

  • Eleven kan reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
  • Eleven kan anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
  • Eleven har kendskab til kernestoffet politiske og sociale revolutioner.
  • Eleven har kendskab til kernestoffet demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.

HHX - historie

  • Eleven kan demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
  • Eleven kan skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
  • historieskabt og historieskabende
  • Eleven har kendskab til kernestoffet udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
  • Eleven har kendskab til kernestoffet udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
  • Eleven har kendskab til kernestoffet økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand