Skip to content
Mundtlige færdigheder

Den gode lytter

At lytte er en færdighed

I en mundtlig kommunikationssituation er der altid mindst to roller, der er lige vigtige: taleren og lytteren. Men det at lytte bliver ofte overset som en færdighed, der kan og bør trænes. 

Lytteren afgør, om kommunikationen er succesfuld

En god lytter er med til at afgøre, om det er en behagelig og succesfuld kommunikationssituation. Hele formålet med at tale til, debattere eller samtale med andre er jo at informere eller overtale, og hvis man ikke lytter, kan man hverken lade sig informere eller overtale. 

Lytteren kan påvirke talerens oplevelse og præstation

Når man skal tale foran andre, er lytternes reaktioner ofte afgørende for, hvordan man som taler oplever situationen og sin egen præstation. Lytterne er nemlig med til at afgøre, om situationen bliver behagelig eller ubehagelig. Dermed kan dårlige lyttere nemt gøre taleren nervøs, og det kan føre til en dårligere præstation. 


Den gode lytter bliver klogere og får nye perspektiver på sine egne holdninger

Når man som lytter forsøges informeret eller overbevist om et emne eller en mening, er det en god idé at koncentrere sig om, hvad der bliver sagt, så man bagefter kan huske hovedpointerne og forholde sig kritisk til dem.

Den gode lytter kan forbedre sine egne evner som taler

Det guld værd at lytte efter, hvordan andre løser den opgave, det er at skulle fremlægge noget mundtligt. Her kan man holde øje med fx taletempo, volumen, mundtlighed og øjenkontakt og tage mentale noter til sig selv om, hvad der fungerer, og hvad man selv vil gøre anderledes, når det bliver ens tur. 

Forberedende øvelse

Inden lektionen kan eleverne evt. have gennemført øvelsen Smuglytteren – enten i spisepausen eller som lektie.