Skip to content
Taleteknik

Den mundtlige mikserpult

Formål

At afprøve og reflektere over de mundtlige virkemidler: tempo, volumen og artikulation ved at øve den samme talebid ud fra de forskellige parametre. 

Øvelse

Læreren skriver de tre virkemidler på tavlen under hinanden og tegner en knap ud fra hver, så det ligner, at man kan skrue op og ned på den mundtlige mikserpult. 
 
Læreren viser øvelsen ved at fremføre et stykke af tale, hvor hun skruer op og ned for to virkemidler ad gangen, fx: 
  • Op for volumen og op for hastighed
  • Ned for volumen, op for artikulation
  • Ned for artikulation og op for hastighed
  1. Eleverne går sammen to og to og laver samme øvelse. 
  2. Elev A bestemmer, hvilke virkemidler elev B skal skrue op eller ned for. 
  3. Eleverne bytter. 
  4. Elev A forsøger nu at ramme et passende leje. Elev B guider. 
  5. Eleverne bytter. 

Opsamling

  • Hvad lærte de? 
  • Hvad er det passende leje til forskellige situationer? 
  • Hvilke virkemidler skal de hver især arbejde på?