Skip to content
Taleteknik

Om forløbet

Emneintro

Det kan være nervepirrende at skulle tale foran andre. Ikke desto mindre vil elever i løbet af deres skolegang blive bedt om at læse højt, holde oplæg og endda gå til mundtlig eksamen. Derfor er det vigtigt at øve de paraverbale taleteknikker såvel som de verbale. 

Desuden er det at turde tage ordet foran folk vigtigt for at kunne blande sig i debatter med familie og venner og på den måde begynde at deltage i den offentlige debat – med andre ord at udøve aktivt medborgerskab. 

Praktisk

Forløbet tager 4-5 lektioner, men kan deles ud på mindre forløb. Forløbet lægger op til, at man arbejder med taler (som argumenterende genre), men forløbet kan også bruges i forbindelse med, at eleverne forbereder taler eller arbejder med at fremstille og øve andre mundtlige genrer. Undervisningen er målrettet elever i folkeskolens afgangsklasser og på ungdomsuddannelser.

Forløbet indeholder følgende aktiviteter: 
  • Øvelser i at skrive minitaler 
  • Øvelser i at holde taler foran andre
  • Stemmebrugs- og kropssprogsøvelser
  • Øvelser til nervøsitetshåndtering
  • Lytteøvelser

Formål

  • At anvende og kende til virkemidlerne i mundtlig kommunikation, særligt den argumenterende genre
  • At arbejde med sin autentisk stemme
  • At opøve demokratisk selvtillid 
  • At træne udøvelsen af aktivt medborgerskab som taler og lytter
  • At lære metoder til nervøsitetshåndtering 

Læreplaner

9. klasse – dansk 

  • Eleven kan bruge kroppen som udtryk. Eleven har viden om krop og identitet.
  • Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen. Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler.
  • Eleven kan analysere eget og andres kropssprog. Eleven har viden om sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog.
  • Eleven kan udarbejde opinions- og ekspressive tekster. Eleven har viden om argumenterende og reflekterende fremstillingsformer. 

STX og HF – dansk

  • [Eleven skal kunne] anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
  • Sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans fremmer elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
  • I arbejdet med elevernes udtryksfærdigheder lægges der vægt på dels at udvikle elevernes personlige stemme gennem kreative skriveøvelser, dels på elevernes studieforberedende kompetencer med fokus på faglig udtryksfærdighed mundtligt, skriftligt og i andre former.

HTX – dansk

  • [Eleven skal kunne] demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
  • anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
  • Formål: Gennem udvikling af kritisk-analytisk sans, refleksionsevne samt beherskelse af et sikkert sprogligt udtryk, er formålet endeligt at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og aktivt tage del i et demokratisk og globaliseret samfund præget af digitalisering.

HHX – dansk

  • Formål: Gennem udvikling af kritisk-analytisk sans, refleksionsevne samt beherskelse af et sikkert sprogligt udtryk, er formålet endeligt at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og aktivt tage del i et demokratisk og globaliseret samfund præget af digitalisering.
  • Faglige mål: demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
  • Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.