Væltepeter
Formål
Øvelsen går ud på at erfare, hvor vigtigt en god stabil fodstilling er.
Øvelse
Eleverne inddeles i par.
Elev A skal stille sig helt slattent med lidt for samlede ben eller hvilende på det ene ben.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ret nemt).
Elev A skal nu prøve at stå med helt overstrakte ben.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ret nemt).
Elev A skal nu prøve at stå stabilt på begge ben med hoftebreddes afstand mellem fødderne og et mikrobøj i knæene.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ikke så nemt).
Eleverne bytter roller.
Elev A skal stille sig helt slattent med lidt for samlede ben eller hvilende på det ene ben.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ret nemt).
Elev A skal nu prøve at stå med helt overstrakte ben.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ret nemt).
Elev A skal nu prøve at stå stabilt på begge ben med hoftebreddes afstand mellem fødderne og et mikrobøj i knæene.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ikke så nemt).
Eleverne bytter roller.
Opsamling
- Hvad var jeres oplevelse?
- Hvilken stillling var I mest stabil i?
- Hvordan står I typisk, når I skal holde mundtlige fremlæggelser?
- Vil det gøre en forskel for jer at begynde at være bevidste om at stå stabilt?