Skip to content
Taleteknik

Væltepeter

Formål

Øvelsen går ud på at erfare, hvor vigtigt en god stabil fodstilling er. 

Øvelse

Eleverne inddeles i par. 

Elev A skal stille sig helt slattent med lidt for samlede ben eller hvilende på det ene ben.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ret nemt). 

Elev A skal nu prøve at stå med helt overstrakte ben.
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ret nemt).

Elev A skal nu prøve at stå stabilt på begge ben med hoftebreddes afstand mellem fødderne og et mikrobøj i knæene. 
Elev B skal skubbe (forsigtigt) til hende for at se, hvor nemt hun vælter. (Ikke så nemt).

Eleverne bytter roller. 

Opsamling 

  • Hvad var jeres oplevelse? 
  • Hvilken stillling var I mest stabil i? 
  • Hvordan står I typisk, når I skal holde mundtlige fremlæggelser? 
  • Vil det gøre en forskel for jer at begynde at være bevidste om at stå stabilt?