Skip to content
Stilanalyse

Om forløbet

Introduktion

Med støtte fra Frederiksberg Fonden har Danske Taler udarbejdet en række undervisningsforløb målrettet undervisningen i dansk og retorik i folkeskolens afgangsklasser og på gymnasiet. Forløbene sætter fokus på talen som argumenterende tekst og dykker ned i væsentlige elementer ved talegenren som argumentation, appelform og stil.

Dette forløb stiller skarpt på stil, altså de sproglige valg, taleren tager, og som sammen med argumentationen er med til at gøre en tale overbevisende for et bestemt publikum. Der kan bygges ovenpå dette forløb med undervisningsforløbet:

Praktisk

Forløbet tager 1-2 lektioner og er målrettet eleverne i folkeskolens afgangsklasser og gymnasiernes 1. g/1. hf.

Forløbet indeholder fire dele:
  1. Læreroplæg på klassen om definitionen af stil. Tag evt. udgangpunkt i “Hvad er stil?”
  2. Analyse af stilen i Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla. Du finder oplægget “Analyse af stilelementer, stiltræk og stil” nedenfor.
  3. Quizzen “Retoriske figurer og finesser”.
  4. Øvelse i at skrive stilfulde minitaler og holde dem på klassen.

Formål

  • Kendskab til stil og stils funktion, herunder figurlære.
  • At nedbryde stilanalysen i tre niveauer, der anskueliggør analysearbejdet.
  • At øve sig i at bruge stil bevidst.
  • At øve sine mundtlige færdigheder.

Læringsmål

9. klasse – dansk
  • Eleven får viden om og bruger retoriske virkemidler.
  • Eleven får viden om nuancer i sproget og sprogets virkning.
  • Eleven sætter tekster i form af taler i relation til aktuelle problemstillinger.

STX – dansk
  • Elverne får indblik i sprogets funktion og variation.
  • Eleverne laver retorisk analyse.
  • Eleverne forholder sig kritisk og analytisk til information i medier.

STX – retorik 
  • Eleverne arbejder med kernestoffet  autentiske, ikke-fiktive, mundtlige ytringer med argumenterende eller formidlende funktion.
  • Eleverne bruger teori og fagbegreber om stil til produktion, reception, analyse og retorisk kritik af autentiske ytringer i form af taler.
  • Eleverne får en forståelse for de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.