Skip to content
Taler holdt af gymnasieelever

Elevtaler som eksempler

Introduktion

I arbejdet med taler på gymnasiale uddannelser kan man med fordel tage udgangspunkt i taler holdt af andre gymnasieelever, da eleverne vil kunne identificere sig med elevtalerne i både indhold og udførelse, herunder emnevalg, ordvalg, stemmebrug og kropssprog. 

Og så kan det gode eksempel med en elev, der tør stille sig frem, forhåbentlig afmystificere og give mod til de elever, der er nervøse ved at skulle holde taler foran klassen. 

Praktisk

Talerne er inddelt efter de aristoteliske talegenerer, og du finder derfor et udvalg af hhv. lejlighedstaler og politiske taler. Vi har desværre, men af indlysende grunde, ingen elevtaler under den tredje talegenre, juridiske taler.

Du finder både taler holdt af elever fra STX, HF, HTX, HHX og GUX. 

Formål

Talerne kan med fordel bruges i arbejdet med retorisk analyse og/eller elevernes eget arbejde med at skrive og holde taler. Du kan finde undervisningsmateriale og forløbsbeskrivelser til begge dele her på vores undervisningsfane. 

Læreplaner

STX og HF – dansk

  • Sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans fremmer elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
  • Eleverne anvender en central mundtlig fremstillingsform i form af en tale, hvor de argumenterer for et synspunkt.
  • Elverne får indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
  • Eleverne laver en retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.

HTX – dansk

  • [Eleven skal kunne] demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
  • Formål: Gennem udvikling af kritisk-analytisk sans, refleksionsevne samt beherskelse af et sikkert sprogligt udtryk, er formålet endeligt at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og aktivt tage del i et demokratisk og globaliseret samfund præget af digitalisering.

HHX – dansk

  • Formål: Gennem udvikling af kritisk-analytisk sans, refleksionsevne samt beherskelse af et sikkert sprogligt udtryk, er formålet endeligt at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og aktivt tage del i et demokratisk og globaliseret samfund præget af digitalisering.
  • Faglige mål: demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.