Skip to content
Taleværksted: Hold en tale om håb

Idéfasen

Hvad lærer vi?
  1. Betydningen af stedet og de ydre omstændigheder, når man holder tale
  2. At imitere greb fra dygtige talere (mesterlæreprincippet)
  3. At tale om sig selv foran andre.
  4. Om brug af gennemgående metaforer
Forlag til struktur
1) Introduktion til Skamlingsbanken som magtfuldt talested. Se temarummet.

2) Plenumdebat: Kan taler rykke ved noget som helst? – Kan I komme på eksempler på taler, som har ændret verden? Ideer på tavlen.

3) Kort taleøvelse: Forbered individuelt en minitale med overskriften: “Sidste gang, jeg tog et vigtigt valg”. 5 minutters forberedelse. Max et minuts fremførelse. Talerne fremføres for talegruppen (eller i klassen, hvis der er tid). Husk at klappe og heppe på taleren. Formålet er at afmystificere talesituationen og at åbne for et rum, hvor man bringer lidt af sig selv i spil. Det er svært og kræver tilvænning.

4) Fælles opsamling: Hvordan føltes det at tale foran de andre? Hvori ligger forskellene på faglige fremlæggelser og på taler som denne? Hvad fungerede godt i talerne?

5) Introduktion til taleværkstedet. Inddel eleverne i taleværkstedsgrupper.

6) Mesterlære: Læs indledning og afslutning på Gyrithe Lemches tale (evt. højtlæsning). 

  • Hvad handler talen om? – Hvad er hovedargumenterne?
  • Hvorfor er stedet, Skamlingsbanken, vigtigt her?
  • Hvordan kobler taleren stedet til emnet?
  • Billedsprog: Hvad betyder pælene? Hvorfor bruges denne metafor?
7) Idégenerering: Hovedargumenter

Hvor står pælene i dag? Medskrivning på billedet af pælene individuelt eller i grupper (på padlet el. lign.): “Hvor synes du pælene skal flyttes hen nu?”, “Hvad siger folk er ‘umuligt’?” Formuler det i sætningen “Vi skal …”

  • LGBT-rettigheder – Vi skal forbedre rettighederne for LGBTQ+personer
  • At rejse uden fly – Vi skal holde op med at flyve
  • At løse klimakrise – Vi skal løse klimakrisen
  • Fortsat kvindekamp – etc.
  • Vold mod kvinder?
  • Kvinder i bestyrelser?
  • En kortere arbejdsuge?
  • At flyve til månen?
  • Leve af gaming?
  • Stemmeret under 18?
  • Skoler uden karakterer?
  • Etc. 
8) Fælles opsamling. En runde med hver gruppes ideer til emner/påstande.

9) En god tale skal have et opfordring til handling, og den handling skal være konkret; hvornår er noget konkret nok? Når publikum (dvs. klassekammeraterne) kan ændre på det. Lav derfor “vi” om til “du”. Konkretiser de forslag, der ikke giver mening efter denne omskrivning. F.eks.:

  • “Du skal holde op med at flyve” (fin)
  • “Du skal forbedre rettighederne for LGBTQ+personer” (omskriv) – “Du skal støtte LGBTQ Danmarks arbejde som frivillig”
  • “Du skal løse klimakrisen” (omskriv) – “Du skal købe mere genbrug”/”Du skal tage toget i stedet for bilen”/”Du skal gå med til demo” etc.
NB: Gem idéerne til næste lektion.