Skip to content
Taleværksted: Hold en tale om håb

Actio og mundtlighed

Hvad lærer vi?
  1. At vænne sig til at tale foran klassen
  2. At have øjenkontakt

1) Feedbackrunde i grupper

Finpudse manuskript: (Evt. overstregningstuscher i forskellige farver) Overstreg eller notér tre gode ting ved dette manus. Send manuskriptet mod venstre.


2) Se eksempel-tale til inspiration

Erika de Casiers takketale med holdning til racisme:

  • Hvad gjorde taleren rigtigt her? Kropssprog, stemmeføring etc.

3) Hånden-op-øvelse

Træner øjenkontakt. Læs et brudstykke af din tale op for klassen. Alle har en hånd oppe. Når man har fået øjenkontakt med taleren, må man tage hånden ned. Stop evt., når alle hænder er nede.

  • Hvad lærte vi her om kontakt til publikum?

4) Til læreren

“Hvad er det værste der kan ske”-øvelsen. Kan bruges mod nervøsitet.


Få eleverne til at forestille sig den konkrete situation, de er nervøse for (eventuelt med lukkede øjne). Spørg dig selv, “Hvad er det værste, der kan ske”?


Tag en runde med bekymringer. F.eks:

  • “Jeg er bange for, at jeg glemmer talen” – “men så har du jo dit manuskript, og du kan vælge at skrive det helt ordret ned.”
  • “Jeg tror, mange vil synes min tale er kedelig” – “men vi har hørt den her på holdet, og den fungerer jo godt.”
  • “Jeg bliver nok alt for rørt” – “Det er helt i orden. Faktisk synes folk tit, at det er sympatisk, hvis du udviser følelser.”

Gør efterfølgende det samme med sætningen: “hvad er det bedste, der kan ske?” Bliv ved, til eleven forestiller sig, at situationen faktisk er en god oplevelse, og nervøsiteten er afdramatiseret.


5) Generalprøve

Hold talerne for dele af klassen eller hele holdet.


6) Ekstra

Læs uddragene af Bjørnstjerne Bjørnsons tale. Billedsprog, antiteser. Et samlet Norden. Små stater må stå sammen mod de store = Aktuelt i forhold til Ukraine. Bjørnson generaliserer om svenskere: Er det ok, hvis det er humoristisk?