Skip to content
Taleværksted: Hold en tale om håb

Afslutning og stilistik

Hvad lærer vi?
  1. At genkende og anvende de mest almindelige stilfigurer
  2. At lade sig inspirere af andre talere
  3. At skrive en afslutning

Forlag til struktur
1) Fælles

Kort gennemgang: eksempler på antitese, triade, allitteration, anafor, retorisk spørgsmål, metafor (se slide 19).


2) Læs et uddrag af Laurids Skaus tale om sprogforordningen. Passagen om modersmålets betydning

Men det ved jeg, at naar nogen ringeagter og forhaaner mit Modersmaal, saa er det for mig, som om de ringe agtede og forhaanede mine Venner og Kammerater, alle mine Bysbørn, hele Sognet, hele Nationen (...)

Her optræder Personifikation, triade. Sproget er som et familiemedlem.


3) Til eleverne


  • Hvilken effekt har disse stilfigurer?
  • På hvilken måde kan vi bruge dem som inspiration?
  • Hvad kan vi låne?

4) Fælles

Hvad skal en afslutning kunne? Fælles brainstorm.


5) Til læreren

En afslutning skal samle op på pointerne fra talen og opfordre til konkret handling (se slide 18).


6) Fælles

Genlæs afslutningen på Anna Bjerre Johansens tale: 

husk at vi ér mange
der siger fra
husk at vi stadig mødes
at vi stadig organiserer os
at vi stadig demonstrerer
husk at vi bliver ved

7) Fælles

Hvilken effekt har anaforerne og imperativerne? Opfordring til handling. Crescendo. “Svirp med halen”.


8) I grupperne

Skrivetid. Brug stilfigurerne som inspiration i jeres egen tale. Skriv en afslutning på jeres tale. Husk jeres overordnede fokus/hovedargumentet.


9) Opsamling i grupperne (eller fælles)

Giv hinanden feedback på jeres afslutninger og på brugen af stilfigurer:

  • Opfordrer afslutningen til konkret handling?
  • Virker brugen af figurer naturlig eller påtaget? 
  • Gør det pointen tydeligere?

10) Ekstra

Læs uddraget af Hans Hedtofts tale: Patosappel og metaforer. Sammenlign evt. med uddraget af Zelenskyjs tale fra Rådhuspladsen d. 4. maj.