Argumentgenerering
Eleverne arbejder med argumentgenerering i grupper, og fremlægger til slut deres argumenter for hinanden.
Opgave
Nu skal du til at danne dine egne argumenter. Forestil dig, at du sidder til møde i elevrådet og har en sag på hjerte. Du vil gerne have indført affaldssortering i klasseværelserne, men for at komme fra idé til handling har du brug for dine venners opbakning; du er nødt til at argumentere overbevisende.
Publikumsanalyse
Inden du går i gang med at finde på belæg til din påstand, skal du analysere dit publikums holdninger og værdier ift. din påstand. De holdninger og værdier, kan du nemlig bruge som hjemmel i dine argumenter.
- Er de bekymrede for klimaet?
- Synes de, genbrug er en værdi i sig selv?
- Mener de, at affaldssortering ikke gør en forskel? H
- Mener de, at det helst bare skal være nemt at smide affald ud?
Find belæg ud fra hjemler
Når du har analyseret dit publikums værdier og holdninger til din påstand, kan du gå i gang med at danne dine belæg ud fra de hjemler, du har analyseret dig frem til, at dine modtagere vil acceptere.
Hvis de synes, genbrug er vigtigt, kan du udforme et belæg, der minder dem om sammenhængen mellem affaldssortering og genbrug, fx:
Hvis de synes, genbrug er vigtigt, kan du udforme et belæg, der minder dem om sammenhængen mellem affaldssortering og genbrug, fx:
P: Der skal indføres affaldssortering i alle klasselokaler …
B: … fordi så kan vores affald genbrugs til nye produkter.
H: Genbrug er vigtigt.
B: … fordi så kan vores affald genbrugs til nye produkter.
H: Genbrug er vigtigt.
Du kan også gøre dit belæg endnu mere overbevisende ved at finde noget data, der understøtter det. Fx:
P: Der skal indføres affaldssortering i alle klasselokaler …
B: … fordi så bliver ca. 50 % af vores affald genbrugt til nye produkter.
H: Genbrug er vigtigt.
B: … fordi så bliver ca. 50 % af vores affald genbrugt til nye produkter.
H: Genbrug er vigtigt.
Hvis dit publikum fx er bekymret for klimaet, men ikke mener, at affaldssortering gør en forskel, kan du udforme et belæg, der beviser effekten af affaldssortering på klimaet. Fx:
P: Der skal indføres affaldssortering i alle klasselokaler …
B: … for ved at sortere 8 alufoliebakker fra en dagens ret spares miljøet for en CO2-udledning svarende til en tøjvask.
H: CO2-udledning er dårligt for klimaet.
B: … for ved at sortere 8 alufoliebakker fra en dagens ret spares miljøet for en CO2-udledning svarende til en tøjvask.
H: CO2-udledning er dårligt for klimaet.
Uanset hvilket belæg du vælger at gå med, er det vigtigt, at dit publikum kan se forbindelsen mellem belæg og påstand, og at påstand og belæg har hjemmel i dit publikums overbevisninger og værdier.
Forslag til andre emner
- Sabbatår
- Alkohol til fester
- Genbrugstøj
- Værnepligt til kvinder
- Bilfrie søndage
- Soundboxes på stranden