Skip to content
Unge klimastemmer

Introduktion

Oplæg

Svenske Greta Thunberg har siden 2018 braget igennem lydmuren med sine taler om de klimaudfordringer, verdens unge har fået i vuggegave.
Med taletid på FNs Klimakonference og ved World Economic Forum i Davos er hun blevet inviteret ind i voksenvarmen for at tale sin sag, og hendes ansigt er blevet ikon for den unge klimabevægelse.
Danske unge tager imidlertid også ordet i klimaets tjeneste, og selvom de har lidt større udfordringer med at blive hørt i “de voksnes rækker”, taler de mindst lige så godt og passioneret.
Dette undervisningsforløb tager udgangspunkt i to unge, stærke, danske stemmer, der på hver deres måde kæmper for at blive taget alvorligt i klimadebatten.

Formål


  • Forløbet lægger op til klassediskussion af, hvordan unge og ungebevægelser kan lægge folkeligt pres på at få klima på den politiske dagsorden.
  • Forløbet egner sig til at indgå i et overordnet samfundsfagligt undervisningsforløb på gymnasielt-niveau i klimaproblematikker og/eller i et retorikfaglig forløb om talernes effekt.
  • Det sætter særligt fokus på, hvordan taleren går til talesituationen og både bruger og udfordrer de taletekniske kneb, der er karakteristiske for genren, i den givne situation og under de givne omstændigheder.

Praktisk

Undervisningsforløbet omfatter analysemateriale og perspektiverende materiale og indeholder tre aktiviteter:

  1. Læreroplæg med udgangspunkt i en strukturanalyse af Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019.
  2. Gruppearbejde med læsning af Anna Bjerre Johansens tale ved Endnu et tabt år 2021, Jelva Illeris Schultz tale ved Ungdommens Folkemøde 2021 og Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019.
  3. Klassediskussion om unges talesituation i den aktuelle klimadebat

Læringsmål

I dette forløb lærer eleverne, at

STX – samfundsfag

  • forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
  • forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag
  • formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
  • på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

STX – retorik

  • bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
  • argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
  • formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse
  • foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
  • give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer