Det er tid til handling!
"Hold da op, hvor var det fedt!" | Den følelse burde alle børn og unge have, når de tænker tilbage på deres skoletid. Men virkeligheden er en anden for alt for mange.
Hvert år forlader tusindvis af elever grundskolen uden at føle sig set, hørt og anerkendt. Alt for mange unge kæmper med mistrivsel i et samfund, der ellers bryster sig af at være blandt verdens lykkeligste.
Den første skoledag – og den sidste. To tidspunkter, der burde være fyldt med håb, men som alt for mange oplever med frustration.
Måske fordi de aldrig fik den støtte, de havde brug for. Måske fordi de blev reduceret til et tal. Måske fordi ingen nogensinde tog sig tid til at spørge: Hvordan har du det egentlig?
Måske fordi de aldrig fik den støtte, de havde brug for. Måske fordi de blev reduceret til et tal. Måske fordi ingen nogensinde tog sig tid til at spørge: Hvordan har du det egentlig?
Men hvad er det, der gør, at så mange børn og unge mistrives i et land, som ofte bliver nævnt blandt de lykkeligste i verden?
Ja, det er nok fordi vi har mistet fokus på fællesskabet.
Vi er fanget i en verden af budgetter og statistikker, hvor gennemsnitskarakterer og klassestørrelser bliver vigtigere end det enkelte menneske. Når vi prioriterer systemet over individet, skaber vi huller i vores fællesskab – små huller, der med tiden bliver store og uoverskuelige.
Jeg mærkede det selv i grundskolen. Vi var 30 elever i min klasse. ”30 elever”. Larm, kaos, støj. Når vi var færre, var der ro. Der var tid til at blive hørt. Men alt for ofte var vi bare tal i et system.
Trivsel handler om at blive set, hørt og anerkendt. Når læreren ikke har tid til den enkelte elev, risikerer vi at overse dem, der kæmper i stilhed. Den ordblinde, den stille, den energiske, dem der føler sig forkerte.
Forandring er mulig, men det kræver målrettet handling – vi skal fokusere på tidlig indsats, individuel opmærksomhed og fællesskab.
Tidlig indsats handler om at sikre, at alle børn får den nødvendige støtte fra starten, så de ikke sakker bagud.
Individuel opmærksomhed betyder mindre klasser og mere tid til den enkelte elev, hvilket er afgørende for trivsel og læring.
Fællesskab handler om at skabe et trygt og inkluderende miljø, hvor alle føler sig som en del af noget større. Gennem elevinddragelse, stærke relationer og en åben kultur kan vi sikre, at ingen står alene.
Fællesskabet er som et stort bål – vi skal alle bidrage med brænde for at holde varmen. Men hvis nogen mangler brænde, risikerer vi, at flammen dør ud.
Vi har brug for en skole, hvor alle føler sig hjemme, hvor alle bliver set, og hvor alle har mulighed for at trives. Så vi en dag kan høre hver eneste elev sige: "Det var virkelig nogle gode år!"
Det er tid til handling.
Tak for ordet.